söndag 5 oktober 2008

Small showers

Inatt vaknade jag av spöregn the African version. Det smattrade och blåste så att jag nästan trodde att taket skulle gå sönder. Det påminde mig om när jag just flyttat till Florens och tältade i de toscanska bergen innan jag hittat en lägenhet att bo i. En natt vaknade jag av ett fruktansvärt dån; det började spöregna och åska på ett sätt jag aldrig varit med om. Vilket skådespel. Och vad högt det lät. Det höll på i flera timmar, men på morgonkvisten när jag tittade ut genom tältöppningen sken solen som vanligt.

Här i Kenya kallas tydligen regnet vid den här årstiden för "small showers". Okej, vad väntar då isåfall?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt, jag ser framför mig ett litet tält uppe bland de Toscanska bergen...men vet att det var ett med sängar i. Eller hur?

Visst är det märkligt att oväder är så olika beroende på vart man är. Jag har varit med om åska när jag var rätt så liten, som dånade så att det känndes som om huset skulle sprängas och det pågick lääänge. Jätteläskigt och man känner sig väldigt liten då.

Du kommer alltså att få vara med om "Big showers" också.

Kramar
mam