fredag 3 oktober 2008

Eat. Pray. Love.

Jag har just läst ut Eat, pray, love: One woman´s search for everything av Elizabeth Gilbert (kvinnan på bilden). Älskar den titeln. På svenska heter den Lyckan, kärleken och meningen med livet.

På baksidan av boken står det såhär:
Klockan är 3 på natten och Elizabeth Gilbert ligger på badrumsgolvet och gråter. Hon är drygt 30, hon har en man, ett hus utanför stan, ett framgångsrikt jobb och försöker få barn - men hon är inte lycklig. En slitsam skilsmässa, en depression och en turbulent kärleksaffär senare bestämmer hon sig för att söka efter det hon verkligen vill med livet.

För att på allvar ge sig själv tid och utrymme bestämmer hon sig för att ge sig ut på en lång resa. Hon börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, i Indien konsten att genom meditation nå sinnesro och i Indonesien hitta balans och kärlek. Elizabeth Gilbert berättar engagerande och persoligt om hur hon fattade det svåra beslutet att lämna äktenskap, hus och karriär för att söka efter vad hon egentligen ville med livet. En intensiv, känslig och underhållande memoar om att finna sig själv och allt som kan hända när man tar ansvar för sitt eget välmående.

Okej, det låter kanske lite smörigt i början, men jag slukades in i den på en gång. Det är en självbiografi och hon skriver roligt, insiktsfullt och jag vill genast ut och resa. Vänta, det där sista gör jag ju redan!

Nästa bok får nog bli Den Afrikanska Farmen av Karen Blixen eftersom jag besökte hennes hem i förrgår.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst om den här boken och blev så nyfiken, det får nog bli den som nästa bok då :). Tack för tipset!
Kram
mam

Susanna sa...

Mam. Och Oprah har tipsat om den, bara en sådan sak! :)

Anonym sa...

Oj, jag vet en som är ganska så avunsjuk på dig som har besökt Karen Blixts hus!!! Kram//Leena

Susanna sa...

Leena. Jo, jag vet nog vem du menar... :) Kram!