onsdag 22 oktober 2008

Ninna-ninna-ni-na-na...

Hittade den här boklistan hos Heja Abbe som är en blogg jag verkligen vill rekommendera. Den skrivs av en pappa till ett litet hjärtebarn som heter Abbe. Och ja, jag har läst hela bloggen. Såhär skriver Abbes pappa:

Abbe är världens finaste kille. En kämpe med medfött hjärtfel. En goding med en kromosonavvikelse i bagaget. Hör följer mina retrospektiva minnesanteckningar från dagen då Abbe föddes och framåt.

Min boklista:
Vilken bok läste du senast?
Sverige, Sverige, fosterland – om ungdom, identitet och främlingskap av Gellert Tamas

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Owe Wikströms "Ikonen i fickan", Marie Hermansons "Svampkungens son" och Karen Blixens "Den afrikanska farmen". Blixens bok suger jag i mig långsamt, likaså Wikströms. Man kan säga att de är som att flanera och Hermansons är som att jogga.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Ganska lika, tror jag. Kanske några fler kvinnor.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Nja, det gör jag nog inte. MEN när jag läste Per-Anders Fogelströms böcker om Stockholm var det så skönt att veta att jag hade flera av hans böcker framför mig innan jag var tvungen att skiljas från Henning och hans familj. Ja, fyra böcker kvar! Ja, fortfarande tre böcker kvar! Och så vidare.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Jag är med i en bokcirkel i Stockholm och när vi träffas får jag alltid massor av bra boktips. Tog med mig kanske 50 olästa böcker hit till Nairobi, så jag håller mig sysselsatt en stund. Men jag är nyfiken på att läsa en bok av någon kenyansk författare. Tipsa gärna om ni har något förslag!

När blir en bok för lång?
När den börjar bli tråkig att läsa. När man drar sig för att öppna den.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Ja, ungefär lika gärna. Men när jag är trött föredrar jag svenska.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Elizabeth Gilberts "Eat. Pray. Love."

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
En bok som jag gärna hade velat tycka om (för att jag hade velat tycka om den lika mycket som vännen som gav mig den gjorde - han hyllade den och sa att den hade påverkat hans liv, jag hade velat förstå den känslan), men som jag inte klarade att läsa till slutet är Pat Conroys "Tidvattnets furste".

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Skönlitterärt. Men gärna också biografier och dokumentära böcker.

Rekommendera 5 författare:
Paul Auster (det mesta, men till exempel "Illusionernas bok" och "Dårskaper i Brooklyn". Tycker att man kan skippa "New York"-trilogin till en början)
John Irving ("Garp och hans värld" och flera andra)
Donna Tartt ("Den hemliga historien")
Per-Anders Fogelström (hela Stockholmssviten)
Khaled Hosseini ("Flyga drake", "Tusen strålande solar")

Men vad nu? Sa ju däruppe att jag nog läser något fler kvinnor än män och här i min lista över favoriter är bara 20% kvinnor. Får nog rannsaka mig själv lite.

Inga kommentarer: