måndag 13 oktober 2008

Och så äppelkakan...




























Och så äppelkakan som jag hittade hos en bloggare som skrev en kommentar hos mig häromdagen. Bakom ser ni den hemmagjorda müslin (rostade solros-, pumpa-, sesam- & linfrön samt kokosflingor blandat med rågflingor, veteflingor och sultanrussin)

Har inte smakat kakan än, men den ser synnerligen delikat ut och är bara lite, lite bränd i kanterna... Receptet hittar ni här och jag tar mig friheten att publicera det på min blogg också!

Dubbelörnarnas favoritäppelkaka
50 g mandelmassa (om du vill!)
3 ägg
1,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kokosflingor
1 dl mjölk
50 smält smör
4 äpplen
4 msk ljus muscavadosocker
6 tsk kanel

Smörj en springform (löstagbar kant). Riv mandelmassan och blanda ner äggen, ett i taget. Rör ner sockret o kokosflingorna. Blanda vetemjöl med bakpulver o vaniljsocker. Rör ned i äggsmeten. Tillsätt mjölk och smält smör. Skala o klyfta äpplena. Lägg hälften av klyftorna på botten av formen. Strö över hälften av muscavadosocker och kanelen. Häll hälften av smeten över äppelklyftorna. Lägg resterande klyftor över smeten samt muscavadosockret o kanelen. Häll sedan över resten av smeten.

Mitt i ugnen, 175gr i ca 40 min.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet. Det ska jag pröva. Ser mycket gott ut. Kram//Leena

Susanna sa...

Leena. Tack, visst ser den god ut! Kram

Ina sa...

Jag blir hungrig!

Susanna sa...

Ina. Du får komma över på en fika! Nybakt bröd med té och sedan äppelkaka. Vi kan väl ha nästa bokcirkelträff här? :) Kram

Dubbelörn sa...

Gissa om jag blir glad!! Mitt recept bakas i ett av mina favoritländer :).

Fantastiskt! Hoppas den smakar lika gott hos er som här hemma hos oss.


Varma kramar

Ina sa...

Jag kommer...ska bara packa ihop för dan'. Kramar

Susanna sa...

Dubbelörnen. Äppelkakakan blev fantatiskt god - och första gången jag inte brände något jag bakat i vår Nairobiugn! :) Tack så mycket för receptet!

Ina. Vad bra, då börjar jag duka fram! :) Kram