lördag 4 oktober 2008

Egomammor?

Min höggravida syster har startat en blogg och skrev nyss ett inlägg som fick mig att häpna. Hon skriver om föräldrautbildningen hon och hennes kille går på:

"...men som igår då två kvinnor ville att sina respektive män skulle mata deras framtida knoddar med nappflaska redan under de två först månaderna får jag andnöd.Varför vill de det? Jo, därför att "det skulle kännas bra att få lite frihet, kunna gå ifrån, gå till frissan och pappan kunde ju då också få bygga närhet med barnet".

Här kan ni läsa hela inlägget!

Nu har jag ju inte barn eller så, men att tycka att man ska ha egentid när man knappt hunnit klippa av navelsträngen låter märkligt i mina öron. Man ska väl vara där för sin lilla, fjuniga bebis? Man vill väl det? Självklart kanske man inte kan amma vilket gör att man får ge barnet nappflaska och självklart ska pappan också vara närvarande, men om morsorna vill ha frihet pronto kommer de nog bli ganska stressade på nästa lektion när de får reda på att kidsen kommer att bo hemma i säkert 18 år till!

Eller är det här ett sätt för dessa förstagångsmammor(?) att försöka skaffa kontroll över en situation de inte kan ha kontroll över?

Vad tycker ni?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken överraskning när de blir medvetna om att barn har man hela livet. Man är mamma livet ut. Kram//Leena

Anonym sa...

Jaa Leena tänk när dom kommer på det :). Surprise!
Ewa/mam

Susanna sa...

Leena & Ewa. Ja, det blir tidernas överraskning! Kram

Camilla sa...

Lagom jämlikhet är oftast bäst :o)

Susanna sa...

Camilla. Ja, så kan det nog vara!

Joanna sa...

jag tycker att känslan och ansvaret av att man måste finnas för barnet exakt hela tiden ska delas lika mellan föräldrarna.
alltså att pappan (i det fallet vi talar om den normativa familjen) kan ge barnet mat i form av mjölkersättning för att mamman ska slippa styra exakt hela sin tillvaro efter sina bröst. för att hon råkar vara den som har mjölken.
att barnet behöver få lika starkt band till sin pappa, och att det nog kan uppnås genom lika mkt matning (likamed närvaro) från honom.

men att använda det som orsak till att få tid att gå till frissan?
låter som en tjej i min kompis klass. hon var tjugo och skulle ha barn och pratade om fördelarna med detta för att man:
1. fick vara ledig från skolan
2. fick mer pengar iom barnbidrag
3. kunde gå och fika och strosa på stan eftersom man ändå hade så mkt ledig tid.

hoho, välkommen till verkligheten flicka lilla, hade jag velat säga fast jag var ju inte där.

Susanna sa...

Joanna. Jag håller definitivt med om känslan och ansvaret... Men, som sagt, frissan?