tisdag 28 oktober 2008

Mtoto = child



















Skolflickor i Namibia

Har börjat se mig om efter ett volontärjobb. Vill gärna arbeta i något projekt som involverar att stärka kvinnor och/eller barn. Blev ombedd att lista vilka erfarenheter jag har vad gäller barn och ungdomar. Började skriva några punkter och det blev flera än jag trodde.

1. Barnflicka för barn mellan 0-6 år (på eftermiddagar, kvällar, helger och somrar upp till jag var 20 år). Jag var barnflicka i Stockholm, Dallas, Wimbledon och Helsingfors.

2. Arbetat 3 månader på förskoleavdelning med barn mellan 2-5 år

3. Varit engelskalärare på barnhem i Kambodja

4. Varit ”lekledare” för sexuellt utnyttjade flickor på ett rehabiliteringshem i Kambodja

5. Arbetat 3 månader på gymnasieskola i Alingsås

6. Läst cirka 40 universitetspoäng pedagogik

7. Besökt skolor i Namibia, och tagit del av barnens skoldag och lekar, när jag samlade material till min magisteruppsats.

8. Arbetat på en volontärorganisation som skickar iväg personer mellan 16-30 år för att arbeta på volontärorganisationer i utvecklingsländer.

9. Varit koordinator för ett ungdomsutbyte mellan Sverige och Kambodja.

10. I mitt senaste arbete var jag regelbundet ute i skolor (grundskola och gymnasium) och hållit föredrag

Nej, nu ska jag göra mig i ordning för att träffa en nyfunnen vän och äta lunch på Karen Blixen Coffee Gardens och sedan är det swahililektion igen... På fredag åker jag till Mombasa!

6 kommentarer:

Anonym sa...

MEN GUD! är du 45 år eller? VAR hittar du alla dina meriter? *skrattar*



NJUT av afrika!

Emmama sa...

KUL! Blixens cafe ar fantastiskt, bra att du hittat det! :)

Susanna sa...

Fredrik. I am 28 going on 45! :)
Emmama. Visst är det mysigt!

✿Ewa sa...

Håller med Fredrik. Med precis samma utryck ;).

Inte undra på att du har behövt TTT. Men ser nu att den tiden börjar utmynna i aktiviteter igen.

Kom ihåg att du behöver "mellanrum"
Kramar i massor
mam.

Anonym sa...

Ibland önskar jag att jag kunde byta, bara för en kort sekund, och den här gången vara den där nyfunna vännen du skulle träffa på cafe´t

kram / Anna

Susanna sa...

Ewa. Ja, nu börjar det hända saker här...

Anna. Åh, det hade jag verkligen velat! Tänk vad lyxigt det hade varit... Kram på dig!