tisdag 28 oktober 2008

Januari börjar året...

Under lunchen på Karen Blixen Coffee Garden satt jag och tänkte på att om jag varit i Stockholm nu hade det varit en vanlig jobbdag. Kontor, början av veckan och senoktober. Jag längtade inte direkt. Swahiliklassen efteråt var rolig som den brukar vara och jag blev lycklig när jag på en gång fattade vad orden betydde. Okej, det gällde bara de ord som handlade om årets månader.
Eller vad säger ni?

Månaderna på swahili:
Januari
Februari
Machi
Aprili
Mei
Juni
Julai
Agosti
Septemba
Oktoba
Novemba
Desemba

Visst låter det skönt när man säger Septemba. Och Oktoba. Novemba. Desemba?! Efter klassen följde jag med min trevliga polska klasskompis till en bar och träffade några av hennes kompisar. Med mango- och ananasjuice i magen tog jag en snabb tur på Nakumatt (typ, ICA) och gick sedan hem i skymningen. Och klafsade rakt ner i en lerpöl med ena foten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att även jag skulle kunna lära mig det där :). Septemba, sitter rätt bra i munnen och Oktoba som snart övergår i Novemba känns också bra.
mam

Susanna sa...

Mam. Visst gör det!