onsdag 29 oktober 2008

Om en tisdagsmorgon



Eftersom jag missar fredagens och måndagens swahililektion har vi bestämt att vi ska köra fyra timmar idag och fyra imorgon istället. Klockan åtta började första lektionen och när jag på trötta ben släntrade in på skolområdet satt min lärare Billy och min polska klasskompis Asia (som för övrigt söker jobb i Asia!) på den enkla restaurangen bredvid och drack chaité. Det var fortfarande lite kyligt i luften, men solen började värma. Jag slog mig ner, fick té i min kikombe (kopp) och så satt vi där och pratade en stund. Skön start på trött morgon.

Efter lektionen gick jag till marknaden på andra sidan Ngong Road. Jag börjar bli riktigt duktig på att korsa den vägen nu. Den är tungt trafikerad, inga övergångsställen, och eftersom det är vänstertrafik blir jag alltid förvirrad åt vilket håll jag ska kolla. Höger, vänster, gå. Inte göra som när jag var liten då jag skrek "titta, lyssna, spring" innan jag pilade över en gata. Jag brukar oftast haka på någon annan som är på väg över.

Iallafall, på marknaden köpte jag en stor fruktsallad för sju spänn. Mango, papaya, ananas, banan, vattenmelon och avocado. Sedan införskaffade jag en kalamu (penna) i en liten kiosk på Kindaruma Road och tänkte att här kan jag sitta och plugga någon dag. De har ett litet café där nämligen med rangliga bord utanför.

När jag närmade mig murarna till mitt hem bestämde jag mig för att ta åt höger istället. Vår närmaste granne är en biståndsorganisation och jag har varit nyfiken på vad som döljer sig innanför grindarna. Kan ju fråga vakterna. När jag närmade mig kom en av de anställda ut och jag passade på att fråga honom. Han hette Daniel, var väldigt trevlig och berättade att de arbetar med vatten- och sanitetsfrågor. Jag ska gå dit imorgon och få mer information. Tänk vad spännande det skulle vara att få följa med på en field trip.

Gjorde en smoothie på halva fruktsalladen när jag kom hem. Mmm! Tror att jag ska köpa mer till ikväll när vi ska ha ett möte här hemma.

4 kommentarer:

Emmama sa...

Åh vad härligt allt låter! Hoppas verkligen kunna åka till Kenya snart igen, att bara varit där en gång är ju skandal! :) Du verkar kunna en hel del swahili, kul! Får man fråga var ni bor nånstans?

Susanna sa...

Emmama. Ja, klart du borde komma hit igen! Min swahili är extremt rostig, men tack ändå. :) Får leta i minnet varenda gång jag ska säga något, men så är det i början... Vi bor i Kilimani/Hurlingham (bakom Yaya).

Anonym sa...

Men Gus så själaunderbart du verkar ha det. Utskit, juice och frukt är en salig kombination!

Kram
stina

Susanna sa...

Stina. Ja, det är riktigt underbart! Kram från Susanna