söndag 1 februari 2009

Ytterligare en brand...

På väg från flygplatsen igår pratade N och taxichauffören om mataffärsbranden jag skrev om tidigare. Chauffören berättade att han hört att vakterna fått order om att stänga och låsa dörrarna till butiken medan det fortfarande brann och människor kämpade för sina liv därinne.

Anledning? Jo, annars kan människor få för sig att börja stjäla mat.

Från en brand till en annan. både Expressen och Aftonbladet skriver om gårdagens tankbilsbrand:
Brandkatastrofen i centrala Kenya på lördagen krävde minst 111 människoliv. Bensin från en kraschad tankbil fattade eld när människor försökte samla upp läckande bränsle. Olyckan betecknas som en av de värsta i Kenya på många år. - Vi räknade till 91 kroppar på plats och ytterligare 20 hade förts till det lokala bårhuset, sade polischefen i provinsen Rift Valley, Hassan Noor Hassan, på söndagen.
Fortsättningen på Expressens artikel hittar du här!

Aftonbladets artikel finns här och nedan har jag klistrat in ett talminus från artikeln.
– Efter det att lastbilen välte och spillde ut en stor mängd bensin kom hundratals boende i området, och folk på motorcyklar, för att skaffa sig gratis bränsle. Sedan tände någon en cigarett, vilket orsakade branden, sade Röda Korsets talesman i Kenya Titus Mung'ou.

7 kommentarer:

Emmama sa...

Hemska händelser! Har också läst att dörrarna låstes av de anledningarna och jag kan nästan inte hitta ord för vad jag känner. Att det var viktigare.. att det skulle behövas...? Du vet. Vanmakt hur som helst!

Susanna sa...

Emmama. Ja, det är så fruktansvärt... Vilket grymt sätt att dö på! Det finns inga ord!

Anonym sa...

Men så ruskigt!! Saknar ord, stackars de som var där inne!!
mam

ps lova att du alltid har en brandsläckare i handväskan när du går ut och handlar mat hjärtat;)
mam

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanna sa...

Mam. Jag lovar!

Marianne sa...

Va?! Låste dörrarna??? När jag tänker efter tycker jag mig känna igen det från någon tidigare händelse någonstans i världen. Minns inte var och när. Ganska många år sedan tror jag.

Unknown sa...

Marianne. Ja, de låste dörrarna - jag finner inga ord!!