fredag 20 februari 2009

Massajdans vs indisk tempeldans
















Jag fick ståbiljett till massajdansen vs indisk tempeldans och jag minns knappt när jag gjorde något bättre en vanlig onsdag. Alliance Francaise, som är den franska kulturföreningen som arrangerade kvällen, håller till i lokaler i närheten av Nairobi university. Scenen var på deras bakgård och medan indiska familjer, kenyanska ungdomar, expats och massajer började strömma in riggades ljuset på scenen, sorlet steg och jag åt en god, grillad smörgås som fanns att köpa i caféet intill.

Jag kan på intet sätt göra kvällen rättvisa genom att skriva om upplevelsen, men jag skriver ändå. Föreställningen inleddes med att två indiska kvinnor dansade alltifrån traditionella danser från södra Indien till Bollywooddans, därefter dansade massajmannen solo - och oj, vad vackert det var. Han var så smidig, vig, lång och hade en sådan kroppskontroll att det var makalöst. Är rädd att mina bilder med mobilkameran inte gör dansarna någon rättvisa alls.

Därefter dansade en av de indiska tempeldanserskorna tillsammans med massajen. Att se danserskans vackra fingerrörelser och förföriska ögon i kontrast mot massajens spejande, eggande kroppsrörelser, hopp och graciösa steg var obeskrivligt. Mot slutet dansade massajen indiskt tillsammans med tempeldanserskan och hon körde några massajmoves. Det var vackert, förföriskt, roligt, senuellt, imponerande och alldeles underbart.

Tydligen träffades de två på en kulturfestival i franska Avignon. De utförde sina respektive nummer och när någon föreslog att de skulle göra ett treminutersnummer tillsammans avfärdade de det som omöjligt. Sedan började de öva, insåg att det gick, och det här blev resultatet. Föreställningen höll på i ungefär en timme och publiken applåderade länge efteråt.

Klicka på collaget om du vill se det i större format!

6 kommentarer:

anna of sweden sa...

Jag är glad att jag hittat hit till din blogg.
Det är så spännande att få uppleva en liten bit av Kenya tack vare dig.

Nu länkar jag till dig på min blogg. :D

Susanna sa...

Anna of Sweden. Roligt att du hittat hit! Din värld är också exotisk för mig... :)

Tack för länkningen!

Anonym sa...

Låter som en helt underbar kväll! Skulle vara roligt att se deras dans live.
Mam

Susanna sa...

Mam. Ja, det var fantastiskt! Kram

Marianne sa...

Så fantastiskt underbart när två så skilda kulturer hittar en gemenskap. Härligt.

När jag var 13 var jag i Kenya, det jag minns mest är ett besök i en masajby och de drog upp mig i dansen.

Susanna sa...

Marianne. Mm, helt underbart!

Uppdragen i massajdans - var det roligt eller mest bara jobbigt?