fredag 6 februari 2009

Street shopping in Nairobi

Idag kände jag mig rik när jag shoppade kläder för första gången sedan jag kom hit... På Kilimani Ring Road finns det några klädstånd*. På ett ställe har en försäljare hängt upp galgar med kläder i en kaktus, så får man gå där och plocka ner en galge om man hittar något man gillar.

Men jag gick till ett ställe lite längre ner på gatan. Gissar att det är avlagda kläder som typ någon svensk/engelsman/tysk skänkt i hopp om att de ska gå till människor i nöd. Men det är en annan diskussion.

Iallafall, Jag var på jakt efter byxor och kanske en kjol. Det som var upphängt på galgarna lockade inte, men jag fick komma in bakom kulisserna, alltså bakom de plankor som spikats upp för att hänga galgarna på. Där fanns flera stora säckar med kläder och medan jag stod där tog de fram det ena plagget efter det andra som jag antingen ratade eller provade (utanpå mina kläder). Det var tre kenyanska tjejer där som fick agera smakråd.

Jag gick därifrån tvåhundra kronor fattigare, men två par linnebyxor, två snygga kjolar och ett fint linne rikare. Kläderna kändes väldigt fräscha, så det kan hända att de är oanvända och inte avlagda.

Hur som helst, vilken bargain! Imorgon kommer tvätterskan, så hon ska få tvätta kläderna innan jag använder dem**.

*Självklart finns det också många "riktiga" klädbutiker här, men det är ganska dyrt och kanske inte alltid så snyggt.

**Vår tvätterska kommer två gånger i veckan, fyller badkaret med kläder som hon tvättar för hand. Efter att de torkat i solen kommer hon tillbaka och stryker. Man kanske skulle kunna tro att kläderna inte blir helt rena vid handtvätt, men hon är fenomenalt duktig och våra kläder är skinande rena och luktar gott.

5 kommentarer:

Emmama sa...

Jag var också skeptisk till handtvätt innan vi fick vår tvättad för hand i Kenya, det blir självklart rent! :)

Kram!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Susanna sa...

Ja, den blir ren! Är dock glad att jag slipper tvätta för hand... Resultatet skulle nog inte bli lika bra! Kram

Marianne sa...

Vissa kan och andra inte. Jag skulle aldrig få det rent för hand. Hon har nog lite starkare nypor än jag : )

Susanna sa...

Marianne. Precis och jag är inte en av dem som kan... Det handlar nog bara om åratal av övning!