måndag 23 februari 2009

Slumdog Millionaire

Efter boken "Shantaram" är jag mer än vanligt hooked på Indien och en film jag har stor lust att se nu är "Slumdog Millionaire" som inatt tog hem åtta Oscars.

Slumdog Millionaire handlar om Jamal Malik (Dev Patel), en 18-årig föräldralös pojke från Bombays slumområden. Jamal upplever den största dagen i sitt liv när han blir uttagen till ”Vem vill blir miljonär”. Med hela världen som tittar på är han bara ett svar ifrån att vinna högsta vinsten, 20 miljoner rupier.

Men när programmet tar en paus arresteras Jamal, eftersom polisen misstänker att han fuskar. Ingen tror att en fattig pojke från slummen har sådana kunskaper som Jamal. För att visa sin oskuld förklarar han hur han svarat på varje fråga, och vi får en inblick i hur livet på gatorna ser ut. Jamal berättar om de människor som korsat hans väg, flickan han älskat och äventyren han upplevt tillsammans med sin bror.


Läs hela DN-artikeln här!

Visst låter den spännande?

13 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å jag vill också se denna. Har abra hört bra om den redan innan den tog hem en massa Oscars!

Susanna sa...

Saltistjejen. Ja, visst verkar den bra! Hörde talas om den för första gången för någon vecka sedan och visste inte att den var en sådan storfilm förrän jag läste artikeln idag.

sof sa...

Jag såg den när jag var i Edinburgh för några veckor sedan (där hade den premiär över 2 månader innan här i Sve) och den var verkligen precis så bra som alla säjer o alla priser antyder! Den är egentligen ganska hemsk, men har hela tiden en positiv tråd- i UK marknadsförs den som årets feelgood film o jag är benägen att hålla med! Riktigt, riktigt bra! Går du mkt på bio i Nairobi? Har för mej att det var extremt billigt där o att det var träbänkar i salongen. Rätt bra för min del som nästan alltid får kämpa mot sömnen, hur bra filmen än är!
Va synd att det inte gick att se ett annat sätt att leva via internet, det är faktiskt bra!

Susanna sa...

Sof. Nu blir jag om möjligt ännu mer sugen på att se filmen! Biograferna här i Nairobi är väldigt moderna och jag skulle lätt kunna tro att jag satt i en biograf i Stockholm om jag inte visste bättre. På landsbygden är salongerna garanterat betydligt enklare...

Anonym sa...

Jaa men så komiskt! När jag såg en intervju runt filmen (människorna i området hade åskiter om filmen namn, det nedvärderade dem)Då tänkte jag på dig och att du efter Shantaram nog ville se den filmen. Kanske vi ser den i mars?
Mam

Anonym sa...

Jaa men så komiskt! När jag såg en intervju runt filmen (människorna i området hade åskiter om filmen namn, det nedvärderade dem)Då tänkte jag på dig och att du efter Shantaram nog ville se den filmen. Kanske vi ser den i mars?
Mam

Susanna sa...

Mam. Ja, den kan vi se i mars! :) Kram

Marianne sa...

Den måste jag nog se. Och läsa den där boken du skriver så mycket om.

Susanna sa...

Marianne. Ja, gör det! :)

Emmama sa...

Gud vad jag har dålig koll på film just nu, vill GÄRNA se den efter din beskrivning!!

Kram! :)

Anonym sa...

Såg filmen en vecka innan jag åkte till Mumbai. Fin film, bra intro till ett underbart vackert och gripande land. Rekommenderar filmen men rekommenderar Mumbai ännu mer. Du skulle älska det! När du är klar med afrika...

Kram J

Susanna sa...

Emmama. brukar inte heller ha koll på repertoaren, men den här fastnade jag för när jag hörde talas om den!

Älskade J. Kan tänka mig att filmen är ett bra intro till Indien. Tror verkligen att jag skulle älska både filmen och Mumbai! När var du där? Kram

Anonym sa...

För två veckor sen. En resa som mina vanliga. Du vet- taxi, hotell, konferensrum, taxi. Men hann trycka in några timmars strosande på gatorna, några nätter i pulsen och hann bli sugen på mycket mycket mer!