måndag 23 februari 2009

Om rökningsförbud utomhus

I Sverige får man ju inte röka på restauranger längre. Inga konstigheter med det. Här i Nairobi är det däremot förbjudet att röka när man är utomhus. Man kan riskera att få böter eller fängelse om man skulle tända sin cigarett på öppen gata. Om man inte råkar stå i anvisad rökruta då.

På restauranger är reglerna lite olika verkar det som; på en del är det okej och på andra inte. Och vissa har ju en rökfri del i restaurangen. På en bar såg jag nyligen en skylt där det stod att man riskerade en bot på 50 000 kenyanska shilling (cirka 5 000 kronor) eller tre månaders fängelse om man ertappades med en tänd cigarett i munnen. Hårda bud.

Själv röker jag inte och föredrar att folk röker utomhus hellre än på restaurang.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Märkligt! Är det hög brandrisk? Kan det vara därför det är förbjudet att röka utomhus, för att det är risk att folk kastar glödande fimpar så att det börjar brinna?

Susanna sa...

Marianne. Ja, det är märkligt! Vet faktiskt inte orsaken...

Emmama sa...

Hade gärna haft både och.. ;) Jag tycker det var underbart att promenera runt i Nairobi utan att behöva undvika rök. Frågade M om varför och han menar att det är bra av den anledningen att unga inte hela tiden ser folk röka och blir nyfikna. Verkar ovanligt med rökare i Kenya enligt min uppfattning, håller du med? Kanske svårt att VETA eftersom man inte får röka in public men jag såg verkligen inte en enda rökare.. Finns väl flera anledningar, inte minst ekonomiska aspekter.

Susanna sa...

Emmama. Ja,om det varit möjligt hade det varit bra!Jag tycker inte heller att det verkar vara så många rökare i Nairobi men vet faktiskt inte vad det beror på. Hursomhelst är det ju bra! Kram