lördag 14 februari 2009

Are you sure?

När jag var vid kusten och hälsade på min kompis kom en vän till hennes pojkvän på besök några dagar. Trevlig, men en riktig snackpåse. Vi pratade om den zambiska kulturen och han höll låda utan avbrott ett par timmar. Sedan gled vi över och började prata om de olika kenyanska stammarna vilket alltid är intressant.

- Hur många stammar har ni i Sverige, frågade han.
- Nej, det funkar inte så i Sverige. Vi har inga stammar, sa jag.
- Are you sure?
- Absolut, det är jag riktigt säker på.
- Are you really sure about that?

N var på flygplatsen i Addis abeba och skulle låna en telefon för att ringa mig. I telefonkassan sitter en etiopisk tjej.
- Var är du ifrån, frågade hon.
- Jag är från Sverige, replikerade N
- No no no, maybe you are from Nigeria. Or Ghana. Or New York!
- Nej, jag är verkligen från Sverige.
- Are you sure?
- Eh...ja!
- No no no, maybe you are from Togo or from Tanzania.
- Nej...
- Are you sure?
- Kan jag få jag låna telefonen nu?

Det blir lite komiskt att bli ifrågasatt för något man verkligen är säker på. Vissa saker kan man liksom inte bli säkrare på än så.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahah! kan inte sluta skratta!
Are you sure!?
Mam

sof sa...

Ja, det där känner jag igen! det verkar ibland vara en standardfråga på de allra flesta påståenden.
Har precis hittat till din blogg, härlig läsning o snygg design! hur hamnade du i kenya? nyfiken... har varit där o älskade landet, ja hela kontinenten som är min favorit!

Susanna sa...

Mam. Ja, det är komiskt!

Sof. Roligt att du hittat hit och att du gillar min blogg - sådant gör mig glad! Jag bor i Kenya eftersom min sambo fick jobb på en biståndsorganisation här i Nairobi. Mm, Kenya är ett fantastiskt land!

Marianne sa...

Hahahahahahaha så roligt!

Susanna sa...

Marianne. Eller hur! :)