fredag 13 februari 2009

Klart killarna ska ha läsk!

Häromdagen fick jag lära mig et nytt sätt att uttrycka att man vill ha mutor eller dricks i lite mer förtäckta ordalag (används av poliser och tjänstemän).

När killarna som bar upp möblerna skulle gå sa en av dem med lågmäld röst:
- Can we get some soda?
- No no, sa N
-Men varför inte, sa jag som tyckte att de absolut kunde få något att dricka, de som burit så tungt. Okej, vi har kanske inte läsk (soda), men ett till glas vatten kan de väl få.
- No, thanks for your work. Bye, sa N

När de gått kunde inte N låta bli att skratta och tycka att jag var söt som ville ge dem läsk när de ville ha stålar. Jag kände mig som en naiv Inga på språkkurs i Brighton eller något.

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha! DET tyckte jag var skoj!!! :-)
Kramar!

Anonym sa...

Hahaha Susanna du è rolig du
-klart killarna ska ha läsk :))

mam

Anonym sa...

Snygg sida föresten och nu ser jag det du skrivit så mycket bättre ;)
mam igen

Susanna sa...

Saltistjejen. Haha, snacka om att man kan känna sig bortgjord ibland! :) Kram!

Mam. Ja, jag är ju en omtänksam tjej ju! :) Kram

Emmama sa...

Dessa mutor! När Mwaniki nu har små projekt i Kenya och räknar på kostnader har han med mutor som en fast utgift.. Så är det där! Men jag hade ju GARANTERAT inte fattat mer än du utan såklart tyckt att killarna ska ha läsk! :D

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanna sa...

Emmama. Ja, dessa mutor... Det säger ju allt att Mwaniki har mutor som fast avgift - men så är det här!

Får bulla upp med läsk nästa gång och se deras miner när jag plockar fram en stoney tangawizi till dem när de ber om soda...

:)

Kram

Marianne sa...

Hahaha! Och ett sätt att tala om att man är beredd att betala en muta är att säga att "jag betalar naturligtvis alla extra omkostnader ni får för det här" ...

Susanna sa...

Marianne. Ja, det finns många sätt... :)