söndag 15 februari 2009

Om ett östafrikanskt modehus & om att bli överraskad med övernattning på lyxhotell

När vi ätit födelsedagsmiddag igår föreslog N att vi skulle åka till anrika Hotel Stanley i stan för att ta en drink eller ett glas vin. Jag hoppade i min fina klänning som jag fick av N i julklapp. Den kommer från det östafrikanska modehuset Kikoromeo och är den allra finaste klänningen jag äger.

Efter en stund i hotellbaren smet vi in på efterfesten på en stor valentinsmiddag som höll till i en av lokalerna på hotellet. Den var full av rödklädda, snygga damer med tillhörande män och stämningen var på topp. Vi dansade till swahilimusik, 80-talsmusik och till Lionel Richie. Och efter "Hello" eller om det var "Praise the Lord, hallelujah" satte vi oss ner och drack vin och hämtade andan ett tag.

När det var dags att åka hem (typ när vi insåg att vi var ensamma på dansgolvet och servitörerna började plocka bort dukarna) och vi stod i lobbyn tog kvinnan bakom disken fram en väska och en nyckel och gav till N som vände sig till mig och sa: Vad säger du om att bo är inatt?

Så det gjorde vi. Han hade bokat ett rum och i smyg packat en övernattningsväska, vilket förklarar varför han verkade lite hispig, och lagt allt i bilen. Jag gillar den killen! Skön säng, god hotellfrukost och dopp i poolen på hotelltaket - jag blev glad!

Med frukostpannkakor i magen tog vi i förmiddags en promenad i Nairobi och åkte upp i Kenyatta Conference Centre för att se ut över huvudstaden. Det är ungefär trettio våningar upp och utsikten är storslagen. Nairobi ser så litet ut och man ser bort till Nairobi National Park. Om man skulle ha en kikare skulle man säkert kunna spana på girafferna, zebrorna och de andra djuren som strövar omkring där.



















Utsikt från Kenyatta Conference Centre. Det kostar 400 shilling (drygt 40 kronor för non-residents att ta hissen upp)

Det blev en riktigt fin helg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Hittade din blogg via någon annans (minns inte vem) och tycker det är lite kul att läsa om ditt i Nbi eftersom jag själv bott där 95-98.

Bodde i South C, på Langata Road och slutligen på Milimani Road. Jobbade i Industrial Area först, och sedan i Westlands. Har fortf lite vänner kvar där nere, och hoppas på att komma ner på safari ngn gång framöver.

Hälsningar
Ylva

Anonym sa...

Så kul ni hade och vilken överaskning! Så himla snygg klänning! Villken kille du har ;)!
Kram
mam

Dubbelörn sa...

Vilka minnen jag får!!

Har bott på Hotel Stanley under mina bägge resor o tagit hissen upp till Kenyatta Conference Center. Trodde min sista stund var kommen! När vi upptäckte att fönstrena var öppna i restaurangdelen, med bara en liten kant som skydd. Jag höll mig hårt i bardisken *skrattar*.

Susanna sa...

Alacs. Kul att du hittat hit! :)

Mam. Klänningen är fin och killen är bra! :)

Dubbelörnen. Då har jag vandrat i dina fotspår då! :) Ja, man kan få svindel däruppe! Tror inte att den där restaurangen finns kvar, såg ingen iallafall. Däremot finns det en thairestaurang på bottenplanet.

Marianne sa...

Wow, så romantisk han är! Jag blir alldeles tårögd! DET ska jag berätta för Klas : )

Susanna sa...

Marianne. Mm, visst är han... Spread the word! :)