onsdag 30 maj 2007

Sex in Cambodia

Idag åt jag lunch med en kambodjansk man som jag lärde känna när jag tillbringade en tid i Kambodja för några år sedan. Han var klädd för ett vårkyligt Stockholm och hade en krama, en kambodjansk sjal, om halsen.

Han känner Tola, min kambodjanske killkompis, och berättade om hans arbete med att informera om ´reproductive health´, alltså familjeplanering, hur man förebygger könssjukdomar, graviditet och så vidare. När jag bodde i Kambodja ordnade jag och Tola en workshop på det temat i en liten by i provinsen Kampong Cham. Vi samarbetade med Reproductive Health Association of Cambodia (RHAC) som försedde oss med det vi behövde. Informationsmaterial, kondomer och en trädildo. Läkaren hade den stående på sitt skrivbord med en pappersrulle runt. Innan vi skulle gå fångade den min blick och jag vände mig till Tola och väste can you please ask the doctor if we can borrow that one?

Vi fick låna den och jag förvarade den djupt ner i min ryggsäck hemma hos min kambodjanska familj. Jag ville inte riskera att de skulle råka se den. Såg framför mig hur jag, med Tola som tolk, försökte förklara varför den stod på min byrå.

Utbildningsdagen gick bra och jag och Tola visade prov på god samarbetsförmåga när han höll i trädildon och jag visade deltagarna hur man trär på en kondom. Alla fick en kondom att ta med sig hem och en del sa att den här fina presenten ska jag inte använda för jag vill inte förstöra den. Medan andra sa att den här kondomen ska jag alltid använda. Just den.

Jag vet inte vilket alternativ som oroar mig mest.
...
Här kan du läsa mina tidigare inlägg om Kambodja

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha! Jag håller med, kan inte heller riktigt säga vilket alternativ som oroar mig mest *L*

Susanna sa...

Mm, med tanke på att Kambodja är det land i Sydostasien som är värst drabbat av HIV/Aids, så är det skitviktigt att de blir informerade om det här.

Men preventivmedel är dyrt och inget man har råd att prioritera om man har en stor familj att försörja! Paradoxalt nog.