torsdag 17 maj 2007

Hjälp, jag har kolik!

Det kommer alltid när jag inte är beredd på det. Oftast vaknar jag av det. Ibland kommer det sent på kvällen innan jag hunnit somna. Koliken - det akuta magontet som gör mig kallsvettig, panikslagen och yr. Jag tror att jag ska dö och är inte långt ifrån att ringa efter hjälp när det plötsligt släpper och jag faller i djup dvala. Eller svimmar jag?

I Vårdguiden läser jag att kolik inte är farligt och försvinner av sig själv, men för många familjer är den här tiden mycket ansträngande.

Mycket ansträngande för mig iallafall.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Läser i Vårdguiden om kolik där står bland annat;

Troligen finns det en koppling mellan för mycket eller för lite mat och kolik. Därför är det bra om barnet äter lagom med mat. Vad som är lagom kan du få råd om från barnavårdscentralen.

Jaa, hur var det igår egentligen? ;)Åt du som du skulle? Drack du tillräckligt av det goda mousserade vinet?

Kram kram

Susanna sa...

Ja, jag kanske åt och drack på tok för lite igår. Jag som ändå tog om av maten...

Får nog dricka mer nästa gång!

Anne sa...

Gluten? Låter ont hur som helst.

Anna sa...

Trodde att kolik bara handlade om att spädbarnet skriker (manlärsig nåt nytt varje dag)... Fy, låter inte trevligt alls.

Susanna sa...

Anne, vet inte vad det rör sig om. Kanske får prova att utesluta gluten ett tag.

Anna, vill också skrika när det gör ont. Och vill att någon masserar min mage och bär runt på mig! :)