torsdag 3 maj 2007

Om konsten att fråga - eller en fråga om konst

Äter middag med Ernst B och Lasse Å ikväll. Slänger ur mig frågan om de tycker att allt är konst. Jag tycker att det, bildligt sett, ska finnas några slags ramar för att kallas konst. Inte så att bara inramade akvareller är konst. Inte alls. Stadsmuseets russinutställning till exempel är konst, men jag tycker inte att uppsprättade, utfläkta och fastspikade traktordäck på Guggenheim i New York är konst. Jag betraktar Duchamps flasktorkare (se bilden) som konst, medan en vanlig kartong på ett museigolv bara är patetisk.

Rauschenbergs get är väl konst?

Det är enkelt att hålla med om att målningar av Monet, Renoir och Rembrandt betraktas som konst, men finns det en gräns för vad som är konst eller inte? Och vart går den isåfall.

Iallafall, Ernst B ställer motfrågor och ifrågasätter konstbegreppet som sådant. Och jag promenerar hem genom stan och funderar. Hem till mina egenhändigt målade tavlor. De är konst!

4 kommentarer:

Anne sa...

Nästan omöjligt att svara på vad som är konst. Minns att jag läste en artikel om hur konsten tagit fäste i att alltid söka det extrema och därmed blivit alltmer beroende av det alternativa och ibland långt ifrån själva "konstbegreppet". Vet inte, men det man målar själv är alltid konst, eller?

Peter Madison sa...

mmm...kommer ihåg när när en "konstär", minns inte namnet, Tom Wolgers? skulle ha en konstutställning på Liljevalchs och helt sonika ställde in en parkbänk som stod utanför, på gångvägen, och sa att det minsann var konst! Rent personligen kan jag ju vara totalskeptiskt mot sådant. Och är det konst bara för att en "konstnär" som Tom Wolgers placerat den där? Hade jag gjort det hade jag antagligen fått böter för att ha stulit parkförvaltningens egendom...

Men visst är det svårt med konst och det är väl upp till betraktarens öga att avgöra...

Ina sa...

Finns det en tanke bakom "skapelsen" skulle jag betrakta det som konst om jag fann tanken tillräckligt intressant

Susanna sa...

Anne. Ja det är en nog en omöjlig fråga att svara på. Ernst B sa att det är som att fråga om allt är roligt.

Peter. Mm, jag känner igen det där med parkbänken. Det är ju en ´ready made´ precis som flasktorkaren. Ibland kan vardagsföremål bli konst för att de plockas ur sitt sammanhang (nog för att jag aldrig sett en flasktorkare förut!), men vete katten om jag tycker att en parkbänk blir konst för att den står på ett museum.

Carina. Ja, det är sant. Om konstnären kan förmedla tanken kan ens uppfattning förändras helt. Minns första gången jag såg Yves Kleins blåa tavlor. Fin färg, men det där skulle jag också kunna göra. Sedan fick jag höra om hans tankar kring målningarna och då fick de en annan dimension.