onsdag 9 maj 2007

Ett rum med utsikt

Jag får en känsla i kroppen av att jag befinner mig utomlands när jag står på min balkong och tittar ut över gatan... Den där känslan får jag egentligen ganska ofta. När jag var i Uppsala för en tid sedan kändes det som om jag befann mig i ett annat land, samma sak när jag tar en espresso på stående fot på den italienska, lilla baren på vägen till jobbet.

Häromdagen svängde jag in på Kammakargatan istället för att följa Upplandsgatan fram och kom plötsligt ut på Drottninggatan. När jag lyfte blicken avbröts mina dagdrömmar och jag fick återigen den där känslan av att befinna mig någon annanstans än i Stockholm. Och Sverige. Det är en skön känsla.

6 kommentarer:

Anna sa...

Var det du eller någon annan som berättade att hon gillade att ta en kaffe på Stadsbiblioteket i umeå, blunda och låtsas att hon var utomlands. Alla olika språk som talades gav känslan att vara någon helt annan stans än på bibblan, i Umeå, i västerbotten, i Sverige...

(har förresten smittats av bloggarsjukan...men jag kanske tillfrisknar snabbbt...)

Susanna sa...

Nej, det var inte jag som sa det där, men jag förstår grejen... Som i reklamen där en tjej på bibblan vänder upp lampan mot sitt ansikte och drömmer att hon är på Mallis. Typ.

Roligt att du har startat en blogg! :)

Anna sa...

Längtar tills vi sitter där på din balkong - om det är varmt får vi låtsas att vi är på Mallis!

Susanna sa...

Mmm, det blir perfekt! :)

Anonym sa...

Jag var inne på Lidl häromdagen och trodde jag var i Tyskland på fylleresa. Jag funderade på att använda min skoltyska i kassan, men vågade inte.

Susanna sa...

Riksha. Lidl ger mig kalla kårar! Tyskland på fylleresa - bra beskrivning. Hade varit kul att se kassörskans reaktion om du börjat prata tyska! :)