tisdag 22 maj 2007

Delete

Kliver över dagens och gårdagens DN i hallen och ser ut över lägenheten. Det är stökigt. Väskan från Göteborgsresan står framme, ytterligare några DN ligger utspridda här och var. Artiklar, papper och grejer till magisteruppsatsen, jag just håller på att bli klar med, ligger utspritt på golvet och i köket står glasen i parad framför diskhon.

På jobbet är det likadant. Massor av bra-att-hapapper turas om att ligga närmast tangentbordet. Det där vattenglaset, kaffekoppen och müslimedfilglaset står uttråkade och väntar på att bli rena. Jag klandrar dem inte.

På datorns skrivbord ser jag knappt bakgrundsbilden för alla dokument jag sparat där. Det är ju så bra att spara på skrivbordet, då hittar man dem ju så lätt. My ass.

Och min kropp känns lite sjuk. Kanske att jag börjar bli sjuk. Kanske för att jag jobbar för mycket. Och för att jag sliter med den där uppsatsen som banne mig ska bli klar.

Vill klicka på ctrl a + delete. Bort med allt skräp. Fram med prydliga högar. Hit med en välstädad lägenhet, ett skrivbord med en välmående blomma på och en dator där allt är fint instoppat i mappar med pedagogiska namn. Och langa fram en utvilad Susanna.

Kanske att jag måste lägga mig i soffan en stund och vila nu. Den som ändå hade haft lite Ben & Jerrys att kyla den nog svullna halsen med.

7 kommentarer:

tanja sa...

Min omgivning ser just nu ut exakt som du beskriver, massa reklam på hallmattan, en otrolig röra i mitt scrap/arbetsrum och sjuk, ja det är jag också, inte allvarligt men tillräckligt krasslig för att inte kunna gå till jobbet.

Susanna sa...

Ja, vad var det Strindberg sa? Det är synd om människan. Just idag ligger det något i det! :)

tanja sa...

Jag glömde ju skriva;
Ta med dig syrran och kom hem till mig så pysslar vi ;)!

Susanna sa...

Åh, vad kul - självklart vill jag komma! :)

Anna sa...

Du kanske ska prova Esc-knappen...

Hjälp!!! Tänk om jag har smittat dig med min hemska sjukdom - hemska tider

Anne sa...

Usch, förkylningar är jobbigt. Avsluta uppsatser likaså, men den kommer att bli klar. Det är bara att sätta punkt, typ någonstans där det går. Lycka till!

Susanna sa...

Anna. Bra tips med esc-knappen! Vaknade faktiskt frisk imorse. Thank you, Lord!

Anne. Tack! Att sätta punkt är så svårt. Helst vill jag skippa hela analysdelen, men det är risk att de upptäcker det!