söndag 27 maj 2007

Gårdagens action

Igår kom lönen och redan natten mot fredagen betalar jag hyran via internet. På morgonen går jag in på 7Eleven för att fylla på mobilen med cash. Transaktionen avbruten - köp medges ej.
- Du kanske inte har pengar på kortet, säger hon i kassan.
- Eller så är det er jäkla apparat som inte funkar, tänker jag.

Provar en ny 7Eleven. Samma sak där. På Götgatan sticker jag in kortet i en bankomat. Och kortet kommer aldrig ut igen. Du har slagit in fel kod, skrattar en kollega. Det är klart att jag inte har det. Jag använder bara en kod. Jag har bara en fyrsiffrig kod i mitt fingerminne.

Får prata med Hjördis på bankens telefonservice. Det här är troligtvis ett fall av skimming, säger hon. Typ att mitt kort löper en hög risk att utsättas för kontokortsbedrägeri. Banken har därför dragit in kortet och enligt Hjördis har ett nytt kort skickats ut för ett par veckor sedan. Men inget kort har kommit, så jag får snällt gå till banken och beställa ett nytt. Och fylla i en uttagsblankett för att kunna hämta ut pengar. Jag som alltid betalar mjölken med visakortet för att jag inte har några kontanter har plötsligt plånboken fylld med olika valörer.

Inga kommentarer: