onsdag 20 juni 2007

Ta vänster eller höger?

Jag skulle vilja se de liv jag kunde ha levt om jag gjort andra val vid vissa tidpunkter i livet. Om förutsättningarna varit annorlunda. Om jag kunnat förutse saker jag omöjligt kunnat förutse. Om jag tagit höger istället för vänster. Om jag hade haft kontroll över de konsekvenser vissa val får. Och om jag hade kunnat påverka andra människors beslut.

Hade något val lett till att jag varit lyckligare? Kanske. Till exempel om vi inte flyttat ner till Stockholm efter trean på lågstadiet. Då hade jag kanske varit gift med någon ungdomskärlek, haft tre barn och ett stort hus på den norrbottniska landsbygden. Ovetandes om vilken rikedom det skulle innebära att bo i en stor stad och alla storslagna vänner jag skulle få där och på mina resor.

Hade något val lett till att jag varit olyckligare? Kanske. Till exempel om vi inte flyttat ner till Stockholm efter trean på lågstadiet. Då hade jag kanske varit gift med någon ungdomskärlek, haft tre barn och ett stort hus på den norrbottniska landsbygden.

Hade något val lett till att jag varit död nu? Säkert. Till exempel om jag inte följt min instinkt och gått in mot stranden när jag kände en svag underström där jag stod i vattnet på midsommaren för några år sedan. Jag gick in och trodde att jag överdrev. Det var säkert inget. Mina vänner gick inte in. De sveptes ut av en plötslig våg och tilltagande strömmar. De var ögonblick från att förlora sina liv. De är duktiga, starka simmare. Jag var det inte. Jag minns hur jag skrek deras namn när jag vände mig om och allt jag såg var havet. Jag kan inte ropa deras namn längre.

Vill jag hellre leva ett liv baserat på andra val och händelser? Nej. Men jag önskar att jag kunnat påverka vissa val andra gjort åt mig. Vägar som stängdes för mig. Av andra. Vägar som jag tror var de rätta. Sådant gör mig bitter. Och inget ´stängs en dörr öppnas en annan´-jidder ändrar den känslan.

7 kommentarer:

Peter Madison sa...

Sliding doors...jag vet inte men jag tror på att den väg du går på är den väg du skulle gått på ändå...oavsett.

Ina sa...

Tror på att ett och samma mål kan ta olika vägar

Anna sa...

Man skulle kanske kunna kalla det ödet...kanske det är slött men ibland kan det vara skönt att luta sig tillbaka på det och tänka att allt sker av en anledning...

Anonym sa...

Ja förutom de vägval som man inte själv kan påverka på grund av att det görs av föräldrar för att man är liten och kanske lärare med flera så tror jag som Ina att -ett och samma mål kan ta olika vägar. Vissa gånger gör man en himla omväg medans man andra gånger går "rätt" direkt.Min erfarenhet är att många av mina "fel val" har varit helt rätt när jag ser i backspegeln...

Susanna sa...

Peter Madison. Men kan man inte påverka sitt liv alls då? Oavsett mina val kommer jag att gå på samma väg alltså?

Ina. Jo, det tror jag också.

Annanita. Så kan jag också tänka - det är tröstande.

Ewa. Tror ju också att ett och samma mål kan ta olika vägar. MEN ibland vill man ju gå en viss, specifik väg för att just den verkar så intressant, rolig och bra. När jag skriver om ´dörrar som stängs´ och känsla av bitterhet tänker jag inte alls på val gjorda i barndomen av mina föräldrar, de valen som gjordes då var de bästa. Tänker på andra val. Senare.

Peter Madison sa...

hmm...njae...var ju inte riktigt så jag menade..uhh...jag skulle kunna flumma iväg här nu...

Susanna sa...

Peter Madison. Det här är helt klart ett ämne det är lätt att flumma iväg på! Man kan ju fantisera om hur det skulle ha blivit om man gjort andra val, men man kommer ju aldrig att få veta...