tisdag 12 juni 2007

Cambodia Daily

Kambodja, 2004. Att Kambodja är ett mintätt land påminns jag ständigt om, men först när jag får veta att det kommer att ta ungefär hundra år att ta bort alla minor i landet förstår jag vidden av problemet. Hittills har ungefär 40 000 personer skadats av minor i Kambodja och år 2002 skadades i genomsnitt 70 personer av minor per månad.

Läste, i dagstidningen Cambodia Daily, rubriken ‘Gatherer Killed in Land Mine Explosion’. 26-årige Tom Mao var ute på ett fält och arbetade när han klev på en mina. Båda hans ben slets av och han avled på väg till sjukhuset. Det här inträffade i provinsen Banteay Mean Chey som gränsar till Thailand. Området minerades kraftigt på 80-talet och Royal Cambodian Armed Forces (RCAF) meddelar att området ska minröjas. Därmed inte sagt när det kommer att ske.

2 kommentarer:

Steggo sa...

Visst slås man ibland av hur absurd hela världen är! Igår tränade jag på IKSU och såg en kille i omklädningsrummet. Han stod och speglade sin solbrända kropp och tvinnade sitt hår så att det skulle se perfekt ut då han tränade. Tror du han funderade på livets väsentligheter då han gjorde det?

Själv tog jag på mig mina sjukt dyra träningskläder och hoppade iväg till mitt träningspass... ;)

Susanna sa...

Steggo. Världen är absurd! Samtidigt kan man ju inte dyka djupt ner i allt och alltid försöka rädda världen. Ibland kanske man bara vill spegla sig och tvinna håret... Eller något. :)