söndag 17 juni 2007

Konsten att skriva sms

Vilken skola tillhör ni? Den som skriver sms med många förkortningar som till exempel ´tebax´, ´oxå´ och ´lr´. Eller den som skriver ut det mesta och på sin höjd förkortar vissa ord (till exempel ´nånstans´ istället för ´någonstans´).

Jag tillhör den senare skolan. Hellre mer text, men att jag förstår vad jag vill ha sagt. Kan känna mig som en morsa på stan ibland när jag får sms och inte omedelbart förstår vad det står.

En kompis till mig tycker att det är mer kreativt att skriva med många förkortningar. Enklare. Roligare. Hon leker med orden och hittar nya sätt att uttrycka sig på. Jag vet vad hon menar. Men jag är hellre kreativ med innehållet i det jag skriver snarare än utformningen av texten.

7 kommentarer:

Niklas sa...

Jag tillhör också den senare skolan. Många av sms-förkortningarna blir så konstiga tycker jag... Lika så *ord* inom stjärnor osv. Internet- och smsord är hopplösa.

Anne sa...

Den senare. Förkortar nästan aldrig.

Anonym sa...

det senare passar mig allra bäst, det blir ändå rätt konstiga ord på grund av att jag nog bör ha glasögonen på när jag skriver sms och som du vet så är dom inte altid med :). Det jag menar, menar inte alltid mobilens-ordbibliotek. Och eftersom jag inte ser felet så...ja du kan ju tänka dig :) mobilens ordfel +eventuella förkortningar.

Peter Madison sa...

Den senare...absolut.

Susanna sa...

Niklas. Håller med. Fick ett sms häromdagen där det bland annat stod ´osv´. Och det betydde inte och så vidare utan ´och sova´. Tror jag.

Anne. Precis som jag då!

Ewa. Ja, det kan verkligen bli fel när mobilens ordlista får välja...

Peter Madison. Hmm, undrar om de som tillhör den första skolan kanske inte hittar till min blogg?!

Anna sa...

Kanske tillhör den första skolan, ja en smula iaf. Mitt mål är att fylla ut mina sms så myckt det går. Det gäller ju att passa på då man lika ska skicka.

Susanna sa...

Annanita. Det är helt okej att du tillhör den första skolan så länge jag förstår vad du skriver. Och ditt tackmeddelande igår förstod jag väldigt väl! :)