söndag 29 juli 2007

Var det bra så?

Har du några vätskor i väskan, frågar killen i säkerhetskontrollen på Arlanda och jag håller upp en liten plastpåse med ett läppglans i. Undrar hur många tusen gånger han, under ett arbetspass, ställer den frågan. Den här gången har jag koll till skillnad från när jag i höstas flög från Bryssel till Stockholm via London. Då hade jag alla möjliga vätskor i handbagaget och först när vi landade på Heathrow förstod jag vad min kompis A hade hållit på med när hon stuvade om grejerna i sina väskor före incheckning... Huvudet under armen.

Min väska åker igenom röntgenmaskinen och en säkerhetstjej vill titta i den. Jag har ju bara skor, böcker, plånbok, ett inplastat läppglans och lite annat junk i den, tänker jag. Inga problem. Öppnar väskan och då ser jag de tre tänger som jag använder när jag gör pärlarmband. Fan. Går ur kön och ställer mig i incheckningskön igen för att checka in handväskan. Visar min legitimation för tjejen vid incheckningsdisken. Är det här din legitimation, frågar hon och granskar fotot. Jag blir generad och tänker att jag måste ta mig i kragen och beställa en ny. Jag är åtta år yngre på kortet, men ser ut som att jag är 20 år äldre. Ja, det är jag. Jag lovar.

Vilken fråga ställer förresten ni oftast under en dag?

3 kommentarer:

Anna sa...

Sad but true: "Vi har lite kris imorgon, skulle du kunna jobba..."
Fy - borde byta jobb... Kolla om de har något ledigt i Kalix

Anne sa...

Har ni några frågor? Det har de nästan aldrig.

Susanna sa...

Annanita. Varför inte Stockholm istället? :) My couch is your couch!

Anne. Och det är inte alltid det beror på att de har förstått allt, antar jag.