söndag 1 juli 2007

Säkra kort

Idag såg jag en fotbollsmatch. Eller snarare en del av en match. Gick därifrån efter att ha blivit utskälld av en åskådare som gick bärsärkargång och slängde okvädesord omkring sig.

Hur som helst, fotboll är inte min starka sida. Det är inte min grej. Men jag kan inte låta bli att bli fascinerad av alla människor som så hängivet engagerar sig i denna sport. Och ibland vill jag smälta in i den miljön fastän den är mig så främmande.

Imorgon ska jag kolla på en match till och jag behöver er hjälp! Ge mig tips på kommentarer jag kan fälla, så att det låter som att jag har koll på läget.

Startar listan, så kan väl ni vara sjyssta att fylla på den:
1. Grabbar, låt bollen göra jobbet!

9 kommentarer:

Björn Johansson sa...

Vet inte om 'ut med domar´n, in med en hösäck' (eller om det var tvärtom?), är något som är gångbart nu för tiden?

Anonym sa...

offside, domarn , offside!!
..eller..
STRAFF, domarn
..eller..
måååååååålllll !

Sista frasen är bäst att använda om bollen har hamnat i en av de två ställningarna med nät.

Anonym sa...

bästa man kan säga om man inte är så "haj" på fotboll

1, Tycker dom ska spela mer på kanterna.

2, Tycker dom ska spela mer efter marken än att slå långbollar.

och 3, När det blir mål i det laget du hejar på: Fyfan den där målvakten borde man sälja till Juventus

Anonym sa...

Hahaha! skrattar gott åt tipsen du har fått de måste räcka för all framtid :). Börja med dem så ska du se att rätt vad det är så börjar du ropa egna, alldeles egna saker, som du inte visste att du hade inom dig.

Anonym sa...

Anonyms tips var vackra. När man inte är så insatt så skall kommentarerna vara vaga.

Det viktigaste är nog ändå att du väljer vem du hejar på, även om du inte känner direkt för något av lagen måste du vara positiv mot något och oförtjänt negativt mot det andra. Man hejar dessutom aldrig på dommaren, skällsord mot domaren är alltid okej.

Sen är det bara att hålla ögonen öppna och vara så partisk som möjligt. Slår dom t ex många passningar i "ditt" lag som går fram rätt så berömmer du detta, passar dom enbart fel så är det otur eller missad dagsform. Samma sak gäller "andra" laget, passar dom bra så är det bara röta (tur) och om dom slår bort många bollar så är det bra försvarsspel av "ditt" lag osv.

Anonym sa...

Jag kör alltid med "bra grabbar", "kom igen nu", "jobba hemmåt/uppåt/frammåt!" ;)

Anna sa...

Ett annat tips kan ju vara att passa på att hejja på samma lag som de du står brevid. Skulle det vara så illa att du har hamnat mitt i "klacken" gör du nog bäst i att skrika samtidigt som de andra... ;)

Annars funkar:
- Jobba hemåt!
- Upp med laget!

...och alla andra heta fotbollstips du fått här!

Lycka till!

Anonym sa...

Ett sammanpressat, ganska tyst "fan" funkar nästan i alla situationer.
om någon sparkar någon eller någon ramlar går det alltid med ett stegrande (i ljudvolym) "ammenvaihelvete!?"

Susanna sa...

Alla. Ett stort TACK för alla tips! Tack vare dessa tycker jag att jag klarade mig ganska hyggligt på läktaren idag... :)