måndag 2 juli 2007

Fotboll

I mitt förra inlägg efterlyste jag tips på kommentarer jag kan fälla under fotbollsmatcher så att det låter som att jag har koll på läget. Jag har nu lärt mig att, när man inte är så insatt, ska kommentarerna vara vaga. Det viktigaste är att jag väljer vem jag hejar på. Även om jag inte direkt känner för något av lagen måste jag vara positiv mot ett av dem och oförtjänt negativ mot det andra. Man hejar dessutom aldrig på domaren. Skällsord mot domaren är alltid okej. Ens eget lag ´filmar´ aldrig, det gör det andra laget.

Sedan är det viktigt att hålla ögonen öppna och vara så partisk som möjligt. Slår de till exempel många passningar i "mitt" lag som går fram rätt så berömmer jag detta, passar de enbart fel så är det otur eller dålig dagsform. Samma sak gäller det "andra" laget; passar de bra så är det bara tur och om de slår bort många bollar är det bra försvarsspel av "mitt" lag och så vidare. Ett annat tips är att heja på samma lag som de jag står bredvid gör. Skulle det vara så illa att jag hamnat mitt i "klacken" gör jag bäst i att skrika samma sak som de övriga.

Slutligen, 13 säkra kort (tips på uttryck jag tror att jag alltid kan använda):
  1. Grabbar, låt bollen göra jobbet!
  2. Ut med domar´n, in med en hösäck! (eller om det var tvärtom)
  3. Offside, domar´n, offside!
  4. STRAFF, domar´n!
  5. Mååål!
  6. Tycker att de ska spela mer på kanterna.
  7. Tycker att de ska spela mer efter marken än att slå långbollar.
  8. När det blir mål i det lag jag hejar på säger jag: Fyfan, den där målvakten borde man sälja till Juventus!
  9. Bra, grabbar!
  10. Kom igen nu!
  11. Jobba hemåt/uppåt/framåt!
  12. Håll ihop lagdelarna!
  13. Ett sammanpressat, ganska tyst "fan" fungerar i nästan alla situationer. Om någon sparkar någon eller någon ramlar går det alltid att, med ett i ljudvolym stegrande, säga "ammenvaihelvete?!”
Tack för alla tips - tror att jag smälte in ganska bra på läktaren idag!

8 kommentarer:

Anonym sa...

:) det här blir en bra manual att ta med på de matcher som jag kanske kommer att se i framtiden. Så jag gör rätt liksom :)

Peter Madison sa...

Hmm..å vilket lag håller du på då?? :)

Susanna sa...

Ewa. Ja, du får skriva ut den & plasta in den!

Peter Madison. Igår höll jag på ESK. Och de vann!

Peter Madison sa...

Hmm...ESK? Enskede Sportklubb?

Anonym sa...

Jaa! bra tips :)

Susanna sa...

Peter Madison. ESK = Enköpings sportklubb. De spelar i Superettan.

Ewa. Varsågod.

Peter Madison sa...

aahh...Enköping...han som lille skutt tagit över som tränare..Jesper Blomqvist alltså:)...hmm...du kanske känner honom...ojoj...

Susanna sa...

Peter Madison. Precis. Känner inte Jesper, men åt middag med honom i söndags.