lördag 7 juli 2007

I´m a barbie girl?

Jag var kanske fyra år när pappa kom hem från en utlandsresa med presenter till mig och C, min tre år äldre syster. Han gömde paketen bakom ryggen och jag slog på hans ena arm. Vips hade jag fått en barbiedocka med balklänning. Min syster fick en arbetarbarbie med portfölj/verktygslåda/sminkväska.

Jag lekte sällan med dockor när jag var liten. Bara med min grannes dockor som vi först höll under vattnet och sedan kunde få att kissa. Jag var ändå glad för Barbien och min syster ansåg att jag dragit vinstlotten. Övertalningskampanjen började. Kolla här, Susanna. Min Barbie kan sminka sig. Titta, vad fin hon blir. Titta då! Om du vill kan vi byta och då kan du leka med den roliga arbetarbarbien hela tiden. Vill du det?

Jag leddes rakt in i fällan och bytte med henne. Genast bytte C attityd. Från pedagogisk storasyster blev hon en mallig apa som berättade om hur bra det var att ha en balklänningsbarbie. Jag ångrade mig bittert och kände mig lurad. Glömde ganska snart bort arbetarbarbien, medan min syster hade kvar sin i många år till.

Undrar om det var därför jag hämnades genom att gömma undan hennes favoritnalle?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tänka mig att det var en av anledningarna:)
Men också att ni båda utövade samma taktik vid olika tillfällen, när det drabbar en själv så minns man /även flera år senare/ känslan av besvikelse, hur lurad man kände sig. När man själv vinner en "duell" om något med ett syskon så känns bara glädjen bubbla i bröstet. Även när det massor av år senare återberättas. Svårigheten kanske är att kunna svitcha där emellan och se att -vi gör/gjorde liknande saker, men när det drabbar mig så blir jag arg/ledsen osv, alltså kan mitt syskon känna unjefär samma sak när jag gör/gjorde något.... För då är "man" inte drabbad, lurad eller ett offer utan två syskon som tränar på varandra....jag filosoferar vidare för mig själv, blev långt dethär :)

Susanna sa...

Ewa. Jo, det är nog så man lär sig!

Anna sa...

Jag hade en "brud-Barbire" när jag var liten med krona, slöja och allt... Det stod i ett ställ som spelade den där uttågsmelodin... Jag tappade bort kronan batterierna tog slut och dockan är numera uppe på vinden.

Susanna sa...

Annanita. Barbie med batterier, krona & allt - avancerat! Tänk, den kanske blir ett samlarobjekt i framtiden... :)

Anna sa...

Den är nog utsliten med tanke på alla skilsmässor den har genomgått och nya vigslar där till.. ;)

Susanna sa...

Annanita. May your Barbie rest in peace!