torsdag 5 juli 2007

En ledig dag

Igår var jag ledig och det var fantastiskt. Kändes som att jag skolkade från jobbet fastän jag faktiskt tjänat in den tid jag tog ut. Sov länge och drog sedan på mig kläder för att promenera till mitt kvarterscafé. Har gått förbi otaliga gånger, men deras öppettider synkar inte med mina arbetstider, så det är alltid stängt när jag går förbi.

Beställde en grönsakssoppa och satte mig ute i solen och läste min DN. Tidningen har den senaste tiden förblivit oläst och bara samlats på hög innan jag orkat gå ner med dem i källaren. Nu hann den läsas. Soppan var väldigt god och grovt bröd med tapenade och hummus serverades till maten. En farbror stapplade förbi och satte sig en stund vid bordet bredvid för att pusta ut.

Lämnade några böcker på Stadsbiblioteket, slank in på bokaffären och köpte ett Rockyalbum. Sedan hittade jag två par skor i en affär på Odengatan och en klänning på ETC. Mjukglass med karamellströssel i Vasaparken och sedan hem. Isté och seriealbum på balkongen. Efter det, sushi med kompis i en nyss lämnad vasapark och vin på caféet där.

En skön dag. En värdig dag.

4 kommentarer:

Björn Johansson sa...

Låter som en alldeles underbar dag! Hoppas på att få massor av sådana när det blir semester i augusti.

Anne sa...

Ja, låter hur mysigt som helst. Nu fick jag ett stänk av längtan till Sthlm. Det var längesedan sist.

Anna sa...

Vilken underbar dag! Äntligen fick du fika/äta på det där stället - visst var det en underbar soppa?!

Susanna sa...

Björn. Det var underbart. Hoppas också på många sådana dagar under semestern. Förstår inte hur jag ska motivera mig att arbeta de sista dagarna innan ledigheten.

Anne. Sthlm är en fin stad att bo i, särskilt nu.

Annanita. Soppan var verkligen god - tack för tipset!