lördag 22 november 2008

Ugali & nyama choma

I förra veckan åt jag ugali (majsmjöl blandat med vatten) och nyama choma (grillat kött) för första gången. Det är riktig kenyansk husmanskost som jag tror att många kenyaner saknar när de åker utomlands. Jag och Asia gick till en restaurang här i närheten som heter Alfajiri (det betyder gryning på swahili) och åt lunch efter swahililektionen.

Man äter den här rätten med händerna och tar först en bit ugali (den har en degig konsistens eller lite polentaliknande) som man plattar till i handen med ena tummen. Ta den tillplattade ugalin och använd den till att plocka upp köttet och grönsakerna med. Älskar att äta med händerna! Gillade ugalin, men getköttet var lite i segaste laget.



5 kommentarer:

Emmama sa...

Du gillade det? Kenyans must love you! :)

Susanna sa...

Emmama. Ja, jag gillade det faktiskt! :)

Anonym sa...

Oj, jag ramlade in här av en slump :D Va roligt med lite recept, instruktioner & matinspiration, mera , mera!!

Hälsningar
Camilla

Susanna sa...

Camilla. Välkommen till min blogg!

Unknown sa...

Vad bra att du gillar Ugali, de flesta personer jag känner från Sverige som har varit antingen i Kenya eller Tanzania har inte tyckt om Ugali...men visst är det gött!! Jag saknar ugali jättemycket