söndag 30 november 2008

Stympade flickor


Idag i the Standard läste jag en insändare som var skriven av en ung tjej. Den handlade om könsstympning och hon skrev (klicka på bilden om du vill se den i större format):

I have read books, magazines and heard on radio that Female Genital Mutilation (FGM) is not good. I am 10 years old and come from one of the communities that value FGM. During December holidays, girls are taken for the cut. Now that we have closed school for Christmas holidays, my mother is insisting that we go home for the holidays but I fear that she might hand me over to the kit kit (mutilators) women. What can I do to convince her that FGM is bad and I do not want to undergo it?
Kommentarer är överflödiga.
Strax därefter läste jag en artikel på aftonbladet.se som handlade om en pensionerad, svensk läkare som räddat 600 flickor i Kenya från att bli könsstympade genom att starta ett barnhem, skola , sömnadsskola samt ett mödravårds- och förlossningshem. Läs artikeln här! Hans arbete gläder mig mycket, men samtidigt blir jag förtvivlad vid tanken på att stympningen fortfarande pågår.
Könsstympning har varit förbjudet i Kenya sedan 2001.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser och blir aldeles matt och samtidigt väldigt glad. Matt över att det fortfarande pågår, glad över att det finns sådana som den svenske läkaren med fru.
mam

Marianne sa...

Ja, det är förfärligt. Här i Egypten är en överväldigande majoritet av kvinnorna könsstympade, jag har för mig att det är cirka 95-98%. Men det har i alla fall äntligen förbjudits, vilket är ett första steg. Sedan tar det tyvärr tid innan det sjunker in i folks medvetanden.

Jag hoppas flickan lyckades undkomma, men jag tvivlar.