onsdag 26 november 2008

Om volontärarbete, lussekatter & skrivande

Idag har jag börjat volontärarbeta på en barnrättsorganisation (två eftermiddagar per vecka) - det känns roligt och jag hoppas att jag snart ska få följa med på en field trip för att träffa barn. Ikväll sitter jag framför datorn med en kopp té och skriver några artiklar till en svensk tidning som ges ut här i Nairobi. Det är ju perfekt eftersom jag läser två skrivkurser nu.

På lördag är det nordisk julbazar här och julstämningen kanske infinner sig när jag står vid poolkanten i värmen och smuttar på glöggen... På första advent ska vi till norska skolan och sjunga julsånger och sedan ska vi hem, plocka fram våra julsaker (tog med mig flera fina julbonader från Sverige) och baka lussekatter samt mammas goda saffranslängd med vit choklad i.

***
Saffranslängd med vit choklad
Det blir 2 längder

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 kuvert saffran
0,5 tsk salt
2 dl socker
13-14 dl vetemjöl
Fyllning:
75 g smör eller margarin
200 g vit choklad
1/2 dl socker
1 ägg
pärlsocker till garnering
Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, ca 37°C.
2. Smula ner jästen i en degbunke. Häll över mjölk- och smörblandningen. Blanda ner saffran med salt och socker.
3. Rör ner mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
4. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 175°C. Kavla ut halva degen gånger till en längd.
6. Bred ut hälften av matfettet ovanpå och strö över hälften av den vita chokladen (hackad) och hälften av sockret. Vik samman degen två gånger till en längd.
7. Gör likadant med den andra halvan av degen.Lägg längderna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
8. Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.9. Grädda i mitten av ugnen i 25–30 minuter.

7 kommentarer:

Grekland nu sa...

Det var ett spännande recept, har aldrig smakat kombinationen saffran och vit choklad. Måste prövas...Hälsningar Ingabritt som börjat följa din blogg

Susanna sa...

Ingabritt. Välkommen till min blogg! Saffran och vit choklad är en oslagbar kombination som jag verkligen kan rekommendera.

Anonym sa...

Mmmm vattnas i munnen... Är ju så gott!

Beställde Christian Walz nya idag =) som senare kommer att hitta ner till Kenya...

Puss puss Jessica

Anonym sa...

Susanna, varför inte komma hit och göra lite saffranslängder ;)??

Jag hörde Christian Walz på TV i morsse, super bra!

kraaamar i massor
mam

Susanna sa...

Jessica. Åh, har han kommit med en ny platta?! Han kommer att trivas finfint i Kenya, tror jag! :) Kram!!

Mam. Mmm, det lockar! Du är välkommen hit annars... :) Kram!

Anonym sa...

Hej, vet du om det finns möjlighet att volontärjobba 2,3 dagar på någon skola, barnhem eller liknande i Mombasa?
Jag och min man ska resa i februari 2009 till Kenya och vill gärna hjälpa till och göra något kul för barnen.

Har du tips?
mejla mig paulachilena@passagen.se

Marianne sa...

Det där låter riktigt gott! Jag ska spara receptet.