onsdag 18 mars 2009

Visumkrångel

Nu är jag förbannad.

Mitt visum gick ut i förra veckan och några dagar innan åkte jag till ´immigration office´ nere i stan för att få en ny stämpel. Jag får istället ett kenyanskt id-kort för ´aliens´ (vilket i och för sig är väldigt bra då jag kan få billigare priser på saker och ting) och svaret att det jag inte behöver någon ny stämpel i passet eftersom jag nu har kortet. Bra, tänker jag tills jag för någon dag sedan började tänka på saken. På flygplatsen här i Nairobi kommer de bara att bry sig om mitt pass och enligt den har mitt visum gått ut. Alltså vistas jag olagligt i landet.

Försökte ta reda på hur saker och ting låg till och fick svaret att jag NATURLIGTVIS behöver en stämpel. Såklart. Åkte tillbaka till ´immigration office´ i förmiddags och talade med samma man som sa att en stämpel inte behövdes. Han svarade att han trodde att jag hade ett särskilt tillstånd och därför svarade som han gjorde. Här tycker jag att det hade varit på sin plats att han kunde ha klargjort sina tankar för mig. Han kan ju inte bara gissa en sådan sak. Och så kan man önska att han skulle ha kunnat vara tillmötesgående eftersom han faktiskt satt mig i klistret. Men han såg inte sin del i det hela utan såg bara att jag var här olagligt nu. Men hallå, anledningen till det är ju att du inte stämplade passet när jag var här flera dagar innan passet gick ut!

Han sa att han kunde se vad han kunde göra om jag betalade motsvarande 1100 svenska kronor. Han fick 800. För de pengarna kan han köpa en jäkla massa läsk. Så nu har jag en stämpel i passet, men jag utgår från att passkontrollen kommer att göra det svårt för mig imorgon ändå när jag ska ta flyget till Stockholm.

GAAAAAAAAAAAH!!

Inga kommentarer: