onsdag 21 januari 2009

Svullet oga i Kenya 2009

Vaknade upp med ett svullet oga (nagon slags vagel). Precis som i Lulea 1988, Namibia 2006 och Stockholm 2008. Samma oga bara ny stad. Alltid nagot. Nu Kenya 2009. Afrika-Sverige: 2-2.

Min polska kompis tipsade om att koka ett agg och lagga pa ogat. Varmen ska fa ner svullnaden, tror jag. Lindade in det nykokta agget i en sjal och la det pa ogat. Ganska skont, men svullnaden ar kvar. Nu ska jag kolla pa apoteket har i Ukunda om de har nagon mirakelmedicin.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min Ayur veda "tant" tippsade mig om att sätta ghee i ögat vid olika besvär. Det innehåller samma substans som våra cellkärnor så läkningen sätter igång. Jätte bra vid klåda eller allergi i ögat. Så testa för vagel oxå. Ghee gör man genom att koka smör. Sätt plattan på lägsta värmen, koka minst 1 tim. När det kokat klart finns 3 lager. Det översta skummar man bort, det andra (mittersta)= ghee, häller man upp i ett kärl, det 3e slänger man bort. Var försiktig när du häller upp ghee så att inte 3e lagret följer med. / faster

Susanna sa...

Spännande tips. :) Ska se om jag kan göra ghee! Kram