onsdag 7 januari 2009

Baka


Nu ska jag gå till Yaya och växla pengar, sedan ska jag baka tekakor och göra müsli. Skönt att vardagen är här igen!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Jessicas & min systers tekakor (12st)
Ungstemp: 225C
Tid i ugn: 10min beroende på ugn!
Behövs: Bunke, träslev, måttsats, kastrull, kniv och bakplåtspapper

50 g jäst
50g smör
1/2dl vetekli
1/2dl linfrön
2,5dl havregryn
5dl mjölk
2tsk bakpulver
en nypa salt
1msk sirap
10dl vetemjöl (gärna specialmjöl)

Blanda vetekli, linfrön, havregryn med hälften av mjölken. Koka upp till en gröt i en kastrull. Tillsätt smöret och låt det smälta. Smula jästen i bunken och blanda ut med lite av mjölken och tillsätt resterande mjölk i gröten. Låt svalna. Blanda samman allt då du känner på ett ungefär att grötblandningen inte kommer att "ta död på" jästen dvs en sammanlagd temperatur på 37C.
Använd inte allt mjöl nu utan spar ca 1-2dl till utbakningen. Degen innehåller jäst och ska bearbetas därefter, men observera att degen ska vara formbar, men lite kladdig, så att när du efter jäsningen ska forma kakorna använd så lite mjöl som du behöver för att klappa till dem till "rundlar". Låt jäsa i ca 40min. Forma till till 12st kakor på ca 10-12 cm (det blir 6st kakor per plåt) och låt jäsa ytterligare ca 20min. Sedan skjuts in i ugnen! De går utmärkt att frysa in och är lika goda då de är nyuppvärmda som nybakta direkt från ugnen!

Inga kommentarer: