onsdag 7 januari 2009

Semesterböcker

Lata, sköna semesterdagar och tid att slå sig ner på takterassen/stranden/caféet och plocka upp sina medhavda böcker. Dessa fyra läste jag:

Pilotens hustru av Anita Shreve
Klockan tre på natten väcks Kathryn av en knackning på dörren. Hennes man Jack, pilot på ett flygbolag, har störtat med sitt plan uutanför Irlands kust med 103 passagerare ombord... För att rentvå sin mans namn söker Kathryn desperat efter varje ledtråd till Jacks liv utanför hemmet. För varje upptäckt förlorar hon lite av sina illusioner.

Bra och spännande, men det tog ett tag innan jag började gilla den.

Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea
Varje vecka efter fredagsbönen cirkulerar ett e-mail mellan en grupp prenumeranter i ett omfattande onlinenätverk. Genom detta brev får vi under ett år följa följa fyra universitetsstuderande ur Riyadhs övre samhällskikt, sammetsskiktet. De är uppslukade av Sex And The City, att dejta och att smyga bakom föräldrarnas ryggar i ett samhälle präglat av stränga kulturella traditioner.

Oj, fantastisk bok och spännande att få inblick i en ny kultur - nu väntar jag bara på uppföljaren! Läste denna på den muslimska ön Lamu där vi bodde alldeles bakom fortet där det varje kväll var bröllop. Spännande att läsa den här boken i en miljö där kvinnorna är beslöjade.

Midvinterblod av Mons Kallentoft
Det är den kallaste vintern i mannaminne och ute på den blåsiga, snötäckta östgötaslätten hittas en man hängd i ett ensamt träd. Hela tillvägagångssättet påminner om ett asablot. Malin fors ger sig ut på jakt efter mördaren.

Spännande, nervkittlande deckare och roligt att de rör sig i Linköpingsmiljö eftersom jag bott där och känner igen en del. Nu vill jag läsa Sommardöden som är nästa bok där man får följa Malin Fors.

Afrikanen av J.M.G. Le Clézio (Nobelpristagaren i litteratur 2008)
Jag fantiserade länge om att min mor var svart. När jag hade återvänt från Afrika hittade jag på en historia, ett förflutet för att fly undan verkligheten i ett land, en stad där jag inte kände någon, där jag hade blivit en främling. Sedan pensionerades min far och flyttade till Frankrike för att leva med oss och jag upptäckte att den verklige afrikanen var han. Det var inte lätt att medge för mig själv. Jag fick gå tillbaka i tiden, börja om, och försöka förstå. Till minne av detta har jag skrivit denna lilla bok.

Jag har inte för vana att läsa nobelprisförfattare, men gör det då och då. Det här är dock första gången jag kan säga att en nobelprisförfattare tagit andan ur mig! Boken är inte mer än 89 sidor lång och handlar om hur författaren som pojke bodde i Nigeria ett par år med sin pappa, bror och mamma. Jag älskar afrikaskildringar och Le Clézios språk är så lätt och målande. Nu ska jag läsa Raga som han också skrivit. Vi fick dessa två böcker av N:s föräldrar som samtidigt passade på att skicka några tuber kaviar - mycket uppskattat! Ni som gillade Leopardpojkens dotter av Johanna Nilsson kommer definitivt att gilla den här!

Tipsa mig gärna om era bokfavoriter - mitt lilla bibliotek av olästa böcker här hemma blir allt mindre!

3 kommentarer:

Emmama sa...

Har också läst pilotens hustru och älskade själva storyn men gillade inte hur den var berättad. Alltid bra storys men gillar aldrig hur de är skrivna. Kan inte ens sätta fingret på vad det är som jag inte gillar men nåt är det..

De andra blev jag jättesugen på nu, ska lägga till i min önskelista på bokus! Kram!

Marianne sa...

Tack för boktips! Flickorna från Riyadh har jag också läst och älskade den!

Le Clézio måste jag läsa, helt klart!

Grekland nu sa...

Tack för tipsen, har inte läst någon av dem. Flickorna från Riyadh har jag dock fått tips om tidigare så den måste jag nog försöka få tag på. Kul också att le Clézio är bra - det är minsann inte alltid nobelpristagare går att läsa med behållning. Jag gillade Leopardpojkens dotter jättemycket, så även le Clézio får nog sättas upp på önskelistan...