onsdag 7 januari 2009

Och så blev det en kycklingpaj...

Jag är så huslig idag så det är inte klokt! Efter att tekakorna och müslin var klara gjorde jag en kycklingpaj som nu är i ugnen... Inte så nyttig deg kanske, men jag gör så sällan paj, så det får det vara värt.

Pajdeg till en paj - mördeg, (pajrecept till en ca 20 – 25 cm diameter form)
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
1 krm salt
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kylskåpskallt smör i kuber.
Lägg allt i en bunke och arbeta snabbt ihop till en klump.
Kavla eller tryck ut i en pajform (ca 24 cm diameter).
Dubbel sats räcker till långpanna.
Stick hål över botten med en gaffel.
Grädda i 15 minuter.
Om man penslar med lite vispat ägg sista minuterna
så skyddar man degen ytterliggare mot blöt fyllning.

Äggstanning till en paj
3 ägg
3 dl mjölk
2 krm salt
1 krm vitpeppar

Kycklingpaj med champinjoner
En halv grillad kyckling (jag stekte två kycklingfiléer i bitar istället)
10 champinjoner
Ev. några buketter kokt brocolli, skivad paprika och rödlök (det blev gul lök för mig!)
Sätt ugnen på 175 grader.
Gör ett pajskal.
Grilla eller köp en halv grillad kyckling.
Plocka bort köttet och dela det i bitar.
Dela champinjonerna.
Lägg allt, inklusive andra grönsaker (om du vill ha det)
i pajskalet och platta till en aning.
Häll över äggstanningen.

Grädda på 175 grader i 50 minuter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Jag som är så Susanna längtig slurpar i mig paj, tekakor och boktips mmmm så fint att få vara nära en stund :).

Jag har ju sträckläst 5st på raken av Torey Haydens böcker Så otroligt bra och gripande...om ni var här skulle ni nog kunna ta med er en stor påse pocketböcker till ert bibliotek.
Kramar i massor
mam

Emmama sa...

Låter gott, även tekakorna! :) Nyttigt kan inte allt vara.. Har ni fint väder? Pratade med min svåger igår men glömde fråga. Antar att det är toppväder! Kanske kommer vi iväg till Kenya i år, då kan vi gå på massaimarknaden ihop och fynda.. ;) Kram på dig!

Susanna sa...

Mam. Spara pocketböckerna till mig! :) Kram

Emmama. Ja, det var jättegott! Här är det runt 30 grader varmt och sol om dagarna, men det blir aldrig för varmt här i Nairobi, tycker jag. Ofta blåser det skönt också. Vi måste definitivt gå på massajmarknaden tillsammans när ni kommer hit - kul!! :) Kram!