söndag 18 januari 2009

Live from the coast...

Efter en skon bilfard till kusten (vill man komma fram snabbt tar man inte taget!) ar jag nu framme sedan tva dagar. Sitter vid matbordet pa altanen, se bilder i nedanstaende inlagg och invantar en kenyansk frukost som min kompis tva kenyanska vanner star i koket och fixar. Vi gjorde frukosten igar, sa idag njuter jag av att bli servad.

Bilvagen mellan Nairobi och Mombasa blir bara battre och battre, den ar drygt 40 mil lang och snart ar allt asfalterat. Det ar en stump pa sex mil i borjan som ar skumpig, annars ar vagen perfekt. Men vagen ar farlig pa flera satt. Manga kor som darar och jag utgar fran att manga kopt sitt korkort och skippat lektionerna. Sedan ar det det har med att manniskor langs vagkanten rusar over vagen utan att riktigt se sig for. Bilar tutar och oftast hinner manniskorna over.

Men ibland gor de inte det. Jag tittade ut genom bilrutan och sag nagot ligga lite langre fram. Men vad ar det? Ett stort djur, det var omojligt att se. Just nar vi svischar forbi ser jag att det ar en huvudlos (och fotlos?) manniska som ligger mitt i vagen. Hu.

7 kommentarer:

Emmama sa...

Men herregud, vad sager du! Sa hemskt! Hade det hant en olycka precis nar ni kom eller? Trafiken minns jag med fasa, fullkomligt livsfarligt dessvarre (forlat mamma Ewa om jag skrammer dig) sa ta hand om dig!

Susanna sa...

Jag vet inte, men antagligen rusade han(?) ut pa vagen och blev pakord. Sag ingen polis, men min kompis tyckte att hon sag dem... ja, fruktansvart obehagligt!

Kram!

Anonym sa...

Emamma :) oroa dig inte för mig. Jag vet hur det kan vara. Efter resor i Indien, Brasilien, Sydafrika för att inte tala om Turkiet och sett trafik situationer som gjort mig mörkrädd. Så förstår jag att Kenya knappast är nått föredöme. Tror som Susanna att många har köpt körkortet och skippat lektionerna. Men visst är det läskigt!!

Kramar i massor Susanna jag hoppas att du njuter av böcker, värme och trevligt sällskap :).

Längtar!
mam

Marianne sa...

Läskigt. Riktigt läskigt.

Men som det kan bli utan prickar! Du skrev Många kör som dårar men jag försökte få ihop Många kor som drar ... ; D

Marianne sa...

PS Trafiken i Turkiet är förhållandevis snäll tycker jag.

Anonym sa...

ps. Där vi var (i Turkiet) var det bäst att springa över gatan och hålla tungan rätt i munnen ;), för bilarna körde i rasande fart. Även när de såg gående som var påväg över gatan. Kändes som om dom gasade på lite extra då :).

Mam

Marianne sa...

Mam: Jo, visst är trafiken i Turkiet är läskig innan man har vant sig. Men jag lovar, den är väldans snäll om man jämför med Kairo! Indien och Sydafrika har jag aldrig varit i, än?, men jag kan tänka mig att det är illa där också.