torsdag 25 september 2008

DN Söndag och om att tipsa om daterade grejer

Vi prenumererar på DN - bara söndagsdelen. Den kommer på fredagar. Alltså inte två dagar innan utan fem dagar efter. Saknar bara På Stan-delen nu. Självklart, vi bor i Kenya och kollar på kenyanska nyheter, läser East African och så. Men det är skönt att hålla i en svensk papperstidning. Läsa om nya uteställen på Hornsgatan, spana in nya teaterföreställningar, restauranger och sådant.

När jag bodde i Umeå röstade jag för att vi i korridoren skulle ha DN och inte Västerbottens-Kuriren. Det gick igenom. Jag hade stenkoll på vad som hände i Stockholm och ibland kände jag mig som någon som sitter i fängelse och tipsar polarna utanför om vart de kan få tag på bästa knarket. Eller något. Den här gången riskerar jag kanske istället att stämplas som extremt efter när jag tipsar om något jag läste i DN Söndag för två veckor sedan... Jag tycker mycket om Andreas Utterströms och Hanna Hellquists krönikor. Förrförra söndagen intervjuade Hanna Nina Hagen med anledning av hennes senaste bok "Kulla-Gulla stretar vidare". I den har Nina skrivit att hon inte vill "skramla omkring i sitt hem som en ensam ärta i en konservburk". Tyckte att det var en så snygg formulering.

Jo, för den som inte vill att teater ska vara en så stor och högtrav(!)ande sak kan ni masa er iväg till Dramatens scen Lejonkulan och se föreställningen "Upp i sadeln - en kabaré med lösa tyglar". Den är 85 minuter lång och handlar om hästar. På ett kul och lättsamt sätt, enligt DN Kulturs rescensent. Vad den kostar har jag inte tagit reda på, men det brukar inte vara så farligt.

När jag bodde i korridor i Linköping prenumererade vi på Hänt i veckan. Jag vet, pinsamt. Men vadå, de har ju en tv-bilaga i den varje vecka, sa någon i korridoren som hade koll. Så, så blev det.

Inga kommentarer: