fredag 20 april 2007

Stockholmaren

Vet ju sedan förra testet att jag är Kungsholmen, men hur mycket stockholmare är jag? Jo, nu har jag testat mig och det visar sig att jag kan andas ut. Ich bin ein Stockholmer - inget snack om saken! Jag stör mig på turisthorder som överbefolkar shoppingstråken och knyter näven i fickan när någon står till vänster i rulltrappan. Det jag misstänker att jag får poängavdrag för dock är att jag på frågan: "Du åker i en halvfull tunnelbana. Mittemot dig sitter en halvberusad kvinna som börjar tala med dig om vädret. Vad gör du?" väljer "Svarar på tilltal och försöker att avsluta konversationen utan att vara otrevlig. Vi har inte så mycket att prata om, men man behöver ju inte vara otrevlig."

Svaren nedan hade nog fått mig att rankas som en riktig stockholmare:

"Börjar läsa alla sms i telefonen noggrant. Försöker utbyta menande blickar med andra passagerare. Hon borde ju fatta att hon är pinsam!"

Eller

"Tittar ut genom fönstret och märker INGENTING. Byter vagn nästa hållplats. Jävla folk att komma fram och störa en sådär."

Behöver inte vara riktig om det innebär att jag måste vara taskig och nedlåtande.

Hur som helst, motiveringen löd:
Tjena stockholmarn, du känner till hur man lever i hemstaden. Du hittar rätt bra, kan alla koder och följer med i vad som händer. Visst är det irriterande ibland när lantisarna går i vägen för en, och du slits mellan att vilja ha gröna parker eller mer storstadspuls som i London och New York, men summa summarum trivs du rätt bra i din stad.

Hur mycket stockholmare är du? Gör testet!

4 kommentarer:

Niklas sa...

Urstockholmaren
Shit alltså, du är så Stockholm att man blir rädd. Men om du inte taggar ner lär du bli en magsur rättshaverist också. Oss emellan - försök ha lite mindre attityd, så cool är du ändå inte. Det skadar faktiskt inte att stanna upp och hjälpa en turist att hitta rätt i storstadsdjungeln.

Vad ska man säga..

Susanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanna sa...

Okej, ursthlm:are alltså... Undrar lite oroligt vad du skulle ha svarat på en fråga i stil med: "En man som går framför dig på gatan faller plötsligt ihop och håller sig för bröstet. Vad gör du?"

A. Kliver över mannen och tänker irriterat att han kunde väl ha förvarnat, så att jag slapp snubbla över honom.
B. Går runt mannen och suckar högt. Det där har jag inte tid att ta hand om.
C. Ringer 112 och börjar därefter med hjärtmassage.
D. Plockar upp mobilen och tar kort. Fan, gubben ser ju kul ut!

:)

Anne sa...

Fick samma som Niklas. Men handen på hjärtat handlar det nog mer om att veta vad som räknas som "stockholmare" än hur jag faktiskt beter mig.