lördag 28 april 2007

Såga is & köpa apa

Kambodja. På vägen till jobbet ser jag mannen som står och sågar is utanför sin lilla kiosk, kvinnan som åker med sin son på mopeden (sonen får dropp genom en droppställning som är fastsurrad på mopeden), ett flak med döda griskultingar, en häst som drar en död häst på en vagn bakom sig, barnens livliga lek, smutsiga gator, bananträd, full aktivitet vid floden. På kvällarna duschar jag kallt i det lilla uthuset med små ödlor som sällskap. En glödlampa ger ett varmt sken. Jag tycker att mitt liv är perfekt.

När min kambodjanska mamma kommer hem från marknaden småpratar hon med oss samtidigt som hon plockar upp matvarorna. Sallad, några kilo ris, kött och en död, liten apa som hon sätter in i skafferiet. Jag gapar av överraskning men för de andra är allt som vanligt. Jag får veta att den tillreds när någon är sjuk, men när jag blir sjuk får jag prova något annat...

Inga kommentarer: