tisdag 2 juni 2009

Om saker man kan göra när man inte kan sova

Kunde inte sova inatt och sysselsatte mig istället med att läsa reseberättelser om Zimbabwe på Resdagboken. Fanns bara avslutade resor dock och inga pågående, men det var ändå spännande att läsa och försöka föreställa sig hur det kommer att bli. Sedan kollade jag om IKEA finns i Johannesburg, men till min besvikelse verkar de inte finnas i Afrika överhuvudtaget. Och skulle det finnas vore ju Sydafrika en väldigt naturlig placering. Det eller Egypten. Marianne, ni har alltså inte heller något IKEA?

Jag som sett fram emot att åka på en road trip från Harare till Sydafrika för att få äta svenska köttbullar... Och köpa kaviar och godis i svenskaffären som alltid finns på IKEA utomlands. Jaja, jag överlever kanske ändå. Sedan kollade jag upp vad det kostade att åka från Harare till olika huvudstäder i södra Afrika. Och det är dyrt. Att åka till Maputo, Gabarone, Kapstaden och Windhoek går loss på mellan 4000 och 5000 svenska kronor per resa. Alla flyg går via Johannesburg, så det kanske drar upp priset. Men ändå. Den billigaste resan går till Lusaka i Zambia och kostade 2088 svenska kronor.

Det är dyrt att åka flyg inom Afrika. Billigaste biljetten från Nairobi till Dar es-Salaam i Tanzania kostade 450 USD när jag kollade för någon vecka sedan. För den summan kan man i princip åka till Indien från Nairobi istället.

2 kommentarer:

thebromanders sa...

Visst suktar man efter svenskt emellanåt!! Som tur var har vi en IKEA i närheten. Sen två år tillbaka.
Vad intressant att få läsa om livet i Kenya! Tack för kommentaren hos mig!

Susanna sa...

Mz Olsson. Ja, det gör man verkligen! Vilken LYX med IKEA i närheten - blir lite avundsjuk... :) Får bunkra när jag är hemma i sommar istället, det går det också. Ha det bra!