söndag 7 juni 2009

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

På P1:s hemsida tillkännagav de för några dagar sedan vilka som ska sommarprata i år... Hela listan hittar du här! Den som pratar samma dag vi landar i Sverige den 27 juni är författaren Linda Olsson som slog igenom med boken "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" för några år sedan. Det är märkligt, jag började läsa den kanske tre gånger, men la den ifrån mig efter bara några sidor. Sedan började jag igen för någon vecka sedan och kunde inte släppa boken. Aldrig har jag läst en vackrare bok.

Hon sommarpratade 2006 också och i min bok fanns hela hennes sommarprat i textversion. Hon pratade om hemlängtan och saknad på ett väldigt fint sätt. Om ni hittar inspelningen i P1:s arkiv, lyssna.

I boken är det några rader som jag särskilt minns. Det är när Veronika ger Astrid sin bok (på sidan 52) och förklarar varför hon skrev den.

Jag tror att jag skrev den därför att jag ville försöka komma underfund med vad det innebär att resa. Varför man reser. Hur resor påverkar dem som reser. Vad som skiljer dem som gör det från dem som inte gör det.

Något, som jag inte riktigt kan uttrycka, rör sig i mitt inre när jag läser det. Linda har bott utomlands i många år och jag kommer inte i närheten av mer än en bråkdel, men jag har valt att resa mycket. Kortare perioder och långa. Och nu att bo utomlands en längre period. Och med resandet följer äventyr, men också uppbrott. Mycket på gott och en del på ont. Men att vara resande är något visst. Ska fundera lite mer på hennes rader här ovanför och jag kanske återkommer med mina tankar i ett annat inlägg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm förstår hur du känner för de där raderna. Har själv ibland haft vissa strofer som följt mig på min livsvandring. Ord/meningar som fördjupar mitt eget tankespår. De förhöjer och fördjupar.

Jag fick ett sms för någon dag sedan om sommarpratarna men har inte kommit ihåg att titta villka som ska prata i år. år nog göra det nu :).
Kram
mam

Saltistjejen sa...

å vad roligt att hon ska sommarprata iår Jag läste också Nu vill jag sjunga.. . och jag älskade den boken! Och även i min bok fanns hennes förra sommarprat. Mycket av hennes funderingar och tankar kunde jag känna igen mig i. Så iår skam jag försöka lyssna på hennes sommarprat!
Kram!

Susanna sa...

Mam. Ja, en del meningar fastnar hos en och betyder något alldeles extra. Kram

Saltis. Ja, visst är det roligt att hon ska prata igen! Hennes förra var ju så tankeväckande. Kram