onsdag 17 juni 2009

Om att skita sig till döds & om ´the cholera handshake´

För ungefär ett halvår sedan spreds en koleraepidemi i Zimbabwe där drygt 30 000 människor insjuknade och åtminstone ett tusental dog.

Jag vet inte hur situationen är nu, har inte sett några rapporteringar om nuläget. Inga nyheter är goda nyheter kan man ju hoppas. Men här och var, till exempel på gymmet och på N:s jobb, ser man lappar som får en att haja till lite. ´Din morsa jobbar inte här´, bleknar ju lite i jämförelse med ett hot om kolera.



















I och med koleraspridningen introducerades också alternativ till den vanliga, hederliga ´karda möter karda´-handskakningen. Allt för att undvika bacillkontakt. Här visar jag och N en av dem.

Tips! Läs Annas blogginlägg: "Att skita sig till döds".

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Oj! Ja det är sådana sjukdomar det är lätt att "glömma" när man bor i ett västerländskt land med rent vatten och bra avlopp. Fy så hemskt att en sådan sjukdom skördar så många offer.
Hoppas verkligen att epidemin lugnat ner sig.
Kram!

Marianne sa...

Ja, jag hoppas också att du inte ska behöva befinna dig mitt i en sådan epidemi!

Kram!

Joanna sa...

men i allt det kolerahemska tycker jag det är väldigt fint.
att mänskligheten har en sådan drift att måsta hälsa fysiskt med varandra att man uppfinner en alternativ kroppshälsning.