torsdag 21 maj 2009

Om lektion 29 & överraskningen

Herregud!

Imorse kom jag till körskolan klockan 10 som jag gjort varje vardag sedan mitten av april. Det skulle bli sista körlektionen innan examen (imorgon är sista teorilektionen). När jag träffar min lärare Peter säger han "today you´re having assessment!". Say what?

Jag går in i teorirummet och träffar inspektören George som tydligen ska testa mig för att se om jag är redo för min uppkörning (teori & praktik) på tisdag. Jag visste inte om det här och blev lite panikslagen. Grejen är att jag ligger efter med teorin och har tänkt ägna fredag till måndag åt att hårdplugga skyltar och sådant.

Först ut var bilbanan och jag förstod inte hur jag skulle köra. Han hade blockerat de vägar jag tänkte använda. Skulle visst använda parkeringshuset för att ta mig fram.



















Sedan hand signs. "Indicate that you´re turning right". "Now left". "And how do you show the police that you will drive straight?". Det gick bra även om jag inte ägnat dem någon särskild tanke sedan den lektionen för en månad sedan.

Sedan skyltar. Jag sög. Som sagt, man ser knappt en endaste liten skylt ute i trafiken. Hade en teorilektion med skyltar för några veckor sedan, men hade glömt de flesta. Det var ju det jag skulle plugga på i helgen.

Därefter bilkörning. Det gick galant om jag får säga mitt. Förutom någon liten incident där jag glömde växla tillbaka till ettan när jag stannat vid en korsning. ´Hill start´ (backstart?), ´three point turn´ (trepunktsvändning?), växling, rondellkörning och allt man kan tänka sig gick bra. Och jag skärpte till mig när jag hade den här inspektören i bilen. Lyckades också snattra lite om väder och vind medan jag försökte hålla koll på de matatus som körde om mig.

Efter lektionen träffade jag Peter igen och frågade lite anklagande varför han inte förvarnat mig lite (enligt inpektören ska man få veta det på förhand - alltså inte bara två minuter innan), men han tyckte det var bra att "överraska" mig och se vilka svagheter jag behövde arbeta på. Och ja, det var nog bra faktiskt. Nu fick jag känna på hur det kändes i skarpt läge. På tisdag ska jag försöka vara lite coolare och inte bli så stressad.

Inga kommentarer: