måndag 11 maj 2009

De senaste veckorna...

De senaste veckorna har varit hektiska och roliga. Att ha Y på besök var härligt och det blev tomt när hon åkte... Har också fortsatt med mina körlektioner och jobbat på med ett projekt jag gör åt en biståndsorganisation här i stan.

Här är ett urval av vad jag och Y (och ibland också N) hittade på:

Jazzfestival på National Museum
Det var en riktigt bra kväll med skön afrikansk jazz. En sydafrikansk tjej som heter Lira var särskilt bra.

















Gick på massajmarknaden utanför Yaya
Passade på att köpa ett nytt halsband - too much is never enough...




















Kolla in utsikten från Kenyatta Conference Centre
Lite oroande att någon försökt ta sig ut bara...




















Fika på Hotel Stanley


Övningsköra till Karen Blixen Museum
Med Y i baksätet övningskörde jag till museet - det gick finfint trots möte med trettio kor.















Besök på pärlfabriken Kazuri
Fint och färgglatt som alltid

Fika på Java (flera gånger)
Chocolate chip cookies, carrot cakes, chocolate fudge cakes...

Prova kitschiga bröllopsklänningar i mataffären
I mataffären Nakumatt finns, precis intill tvättmedlet, en liten bröllopsaffär som heter Next Step... Vem handlar sin brudklänning samtidigt som de storhandlar, tänkte jag första gången jag såg det. När Y och jag var i affären för att handla mat kunde jag inte låta bli att dra med henne in och innan jag visste ordet av hade jag hittat på att jag skulle gifta mig i höst (obs! jag har inte en sådan längtan) och att Y var min bride´s maid. Jag sa att jag gärna ville ha något riktigt stort och fluffigt och innan jag visste ordet av stod jag i omklädningsrummet med vit maräng runt kroppen.




















Införskaffa peruk i mataffären
När man ändå ska handla mjölk och toapapper kan man väl slänga ner en peruk i korgen också...






















    Bila till kusten (och få punka i mörkret i Nairobis ruffa outskirts)
    Aldrig att vi kan åka någonstans utan att bli stoppade av polisen, betala mutor eller bli anklagade för att ha rispat någons bil... När vi nääästan var framme i Nairobi exploderade ena däcket och vi blev stående medan solen snabbt gick ner. Det här området är känt för att vara osäkert och tydligen är det inte alldeles ovanligt att både det ena och det andra händer dessa bilar (och dess passagerare) när de står stilla. En vakt (vi var först inte säkra på om det verkligen var en vakt) kom fram till bilen och sa att "you are very unsafe here!!". Vi höll modet uppe i bilen och hade det trevligt även om vi alla var ganska oroliga.

    Efter att förgäves ha väntat på hjälp i två timmar rullade vi sakta in på en mack längre fram på vägen. Anledningen till att vi inte gjorde detta förr berodde dels på att vi inte trodde att bilen skulle klara att köras ens några meter och dels på att vi inte visste om macken längre fram. It was dark. Väl framme på macken kom en man i blå sydväst fram till bilen, böjde sig ner och sa leende "Now you´re safe!" Han var fantastisk och vi kunde känna oss trygga igen. An angel of the road. Vi drack té i väntan på hjälpen och när ´the road rescue´ kom och tog sig an bilen satte vi oss i en taxi hem. Det har aldrig varit så skönt att komma innanför murarna på vårt compound som då (men så känner jag i och för sig varje gång vi kommer hem från en långkörning...).

    Besöka polisstationen i Mombasa
    Don´t ask. Kenyansk polis säger jag bara... Suck.

    Njuta av vårt strandhus - it was so fine!




















    Hänga på strandbaren 40 thieves
    Mysigt som vanligt

























    Snorkla i oceanen
    Vi tog en tur med en glass goat (båt med glasgolv) och matade fiskar med chapati. Sedan stannade till vid en sandbank ute i havet och satte på oss simfötterna.


























    Ha fest med Asia och hennes vänner i vårt strandhus

    Få manikyr och pedikyr
    Tjejerna på salongen försökte övertala mig att göra flätor, men jag tror att det skulle se ganska trashigt ut med flätor i mitt hår... På bilden gjorde Mary uppehåll för att hjälpa en annan kund.






















    Kolla in Toy market bakom Adam´s Arcade
    En stor marknad där man kan köpa kläder, piratfilmer, hönor och annat. Köpte en kjol som skulle göra sig bra på en cirkus.

    Bjudna på inflyttningsfest med underhållning av kenyanska akrobater
    Jäklar, så vill jag också kunna dansa!

    Safari i Nairobi National Park
    Y gjorde det på egen hand och såg noshörning, flodhäst, giraff, impala och en del annat...

    2 kommentarer:

    Saltistjejen sa...

    Men å vad mycket roligt och spännande ni varit med om! Härligt!!!
    Och det låter som om det går riktigt bra med körningen! Skoj!!!
    :-)
    kramar!

    Marianne sa...

    Nu är jag tillbaka igen och försöker IGEN att skriva en kommentar till dig. Det bara gick INTE förut!

    Vad ville jag säga då? Jag minns inte, mer än att jag ser att du har haft fullt upp. Skoj!

    Lycka till med körkortet!
    Kram!