måndag 18 maj 2009

Faran kommer från höger

På körskolan sa min lärare Peter att jag ska ta med mig 600 shilling imorgon för på tisdag i nästa vecka ska jag köra upp på polisstationen i Karen.

- Men tror du verkligen att jag är redo för det, undrade jag.
- Yes, I think you´re very ready, svarade han entusiastiskt.

Ärligt talat vet jag inte om jag är redo, men jag åker dit och gör mitt bästa. Körningen går bra och är riktigt rolig. Min lärare är bra (och pratar inte i sin mobil lika mycket längre!) och jag kommer att sakna honom när det här är över. Teorin då? Det är mycket körande på bilbanan. Och det lär jag mig faktiskt mycket på (och ibland gäller det att hålla tungan rätt i mun och komma ihåg att det är vänstertrafik som gäller), men jag saknar att få riktiga lektioner i olika trafikregler och sådant. Det lär jag mig först när jag får frågor jag inte kan besvara.

Typ:
- Susan, what are the three rules of parking?
- ...well, maybe you can tell me because I haven´t heard that question before.

Jag har ju för sjutton inte ens övat på att parkera!



















Här sitter vi framför bilbanan (eller model town board som den kallas - it´s a model of any given town in Kenya!) och klurar på hur vi ska köra den blå bilen så att den hamnar framför den röda.

Några simplare frågor från det sönderkopierade häfte jag köpte på körskolan för fem spänn:
What is the rule of the road in Kenya?
Keep left.

Where does danger come from?
Faran kommer från höger. (Det är en bra titel på en deckare, tycker ni inte?)

How many eyes does a driver have?
Två, tydligen. Sina egna + spegeln. Men blir inte det tre?

Sedan är det ett gäng betydlligt svårare som jag måste banka in i mitt huvud den här veckan.

6 kommentarer:

Emmama sa...

Ska vi hjälpas åt att skriva den där deckaren? Vi kan bli rika som troll och köpa ett "litet" sommarställe i Karen? Ska vi?

Susanna sa...

Emmama. Absolut - I´m in! En liten "stuga" i Karen vore något det! :)

Kram!

SweFlo sa...

Det låter lite sanslöst hur det går till, men man är väl van med Sverige, där är det ju ganska strängt och mycket teori som pluggas. Här i USA var jag bara tvungen att påpeka det när jag körde upp, för det kändes så simpelt. Deras uppkörning var på en parkeringsplats och de sa typ, "låtsas nu att du är i en backe, hur parkerar du då?" Fick mig att bli liiite nervös med hur lätt det var att få körkort här, speciellt med tanke på att minimiåldern är 16 år. Känns inte så tryggt ute på vägarna! Hur kör folk hos dig? Är det mycket kaos i trafiken eller verkar folk vara hyfsade bakom ratten? Ha en bra dag!

Anonym sa...

Jag bara skrattar jag. Faran kommer från höger! Och how many eyes does a driver have?

Skriv gärna boken, jag kommer till "stugan" :).

Kramar och tummar och tår för uppkörningen.
mam

Marianne sa...

Hahaha, ja du blir fullfjädrad driver, du kommer framför allt kunna köra här i Kairo. Men du, här kommer faran från både höger och vänster : )

Kram!

Susanna sa...

Hej SweFlo! Ja, det ar utan tvekan kaos i trafiken i Nairobi - folk kor som galningar! Ar anda nojd med min trafikskola, de ar seriosa och sjyssta, men jag gissar att jamfort med svenska korskolor ar skillnaden milsvidd.

Men tank att det inte ar battre i USA anda - det du skrev lat ju hemskt!

Ha en bra dag du med!

Mam. Ja, man ska lara sig bade det ena och det andra... :) Men jag ar anda nojd med kvaliteten den har korskolan haller.
Kram

Marianne. Haha, jag kan ju bli din personliga driver i Kairo! Kram!