tisdag 21 april 2009

Om att gestikulera i trafiken & om överraskningsresor till kusten

I fredags på teorilektionen skrattade jag till när läraren sa att vi skulle lära oss ´hand signs´. I Nairobitrafiken ser man hela tiden hur förarna gestikulerar till varandra med händerna, men jag trodde mer att det var något man lärde sig på gatorna – inte på körskolan. Det var ett helt litet gympapass när vi alla stod upp och viftade med höger hand genom en imaginär fönsterruta för att lära oss hur man visar att man ska svänga till vänster, höger, sakta ner, signalera att bilen bakom kan köra om och så vidare. Otroligt underhållande.

Varför inte bara använda blinkersen? Jo, Kenyans drive like lunatics and the hand signs make them react faster, förklarade läraren.

Just som jag skulle sätta mig och skriva ett inlägg om det kom N hem och sa: Packa din väska för om tjugo minuter åker vi till Mombasa och checkar in på hotell Baobab! Jag bara gapade av förvåning. Så oväntat. Och så otroligt kul!



























Jag har ätit massor av god mat, badat i Indiska Oceanen, legat och latat mig i poolen med utsikt över havet, sippat på drinkar tillsammans med N, läst böcker och hunnit träffa Asia (hotellet ligger på min favoritstrand Diani Beach på den södra kusten och Asia bor bara ett stenkast därifrån).

Tack N för att du är så bra på att överraska och hitta på roliga saker!

5 kommentarer:

Emmama sa...

Oh vad det drar i min kenyatarm när du skriver som du gör, underbart! :) Kul att ha dig tillbaka i Nairobi (som jag kanske redan sagt..)! Kram!

Saltistjejen sa...

Haha UNDERBART med hand signs!!! :)
Och du vad harligt med en sadan overraskning! Mmmmm....
Kram!

Susanna sa...

Emmama. Härligt - du får ta och komma hit snart! Och jag vill ju vara här när du kommer så du måste skynda på! :) Det är skönt att vara tillbaka i Nairobi. KRAM!

Saltis. Ja, visst är det underbart! :) Och överraskningen var fantastisk att få... KRAM!

Anonym sa...

Jag njuter av kontrasten! Som jag sa när vi taladdes vid senast, det är fantastiskt att ha dig och att ha dig rapporterandes från en helt annan värld!

Puss! / anna

Mitt i Fågelsången sa...

Nu är det visserligen mer än 10 år sedan jag lämnade Kenya, men deras körstil glömmer man inte. En dag under El Nino, -97, krockade jag 3 gånger. En gång skyller jag annan förare för, gång två var mitt fel, och gång 3 definitivt regnet fel (vägen bortspolad...).

Lycka till med körkortet!

ps. gillar nya layouten