onsdag 15 april 2009

Om att leka med bilar

Jag är tillbaka i Nairobi och rusar genast in i handlingen.

Jag skrev ju tidigare att jag ska ta körkort här i Nairobi och igår var det dags för första lektionen. Det kändes lite som att komma in på en förskola när jag klev in i rummet där teorilektionerna hålls. En stor bilbana stod på ett bord och runtom satt barnen, nej förlåt de vuxna, och körde med leksaksbilar på banan. Komiskt vid första anblicken, men faktiskt pedagogiskt såhär i efterhand. Jag fick, med en leksaksbil i handen, öva på att köra i rondell, lägga mig i rätt fil och sådant.







Jag har lektion en timme om dagen (måndag till fredag och ibland på helgen) i sex veckor. Två timmar teori och tre timmar praktik varje vecka. Sedan får vi se om jag klarar uppkörningen!
Idag var det dags att övningsköra för första gången och när jag frågade min lärare om vi skulle åka iväg till något fält och övningsköra tittade han bara på mig och sa att vi skulle köra på vägen med en gång. Oj, jag som är en riktig nybörjare och nätt och jämnt lärt mig hur man startar en bil... Men det gick bra, jag kunde starta bilen, koppla, blinka, backa och undvek smidigt att köra på någon annan bil.

Herregud, jag har varit ute och kört i trafiken (med bilar och allt!) och inte i vilken trafik som helst utan i den KENYANSKA trafiken! I vänstertrafik. Och det var riktigt roligt!

5 kommentarer:

Emmama sa...

Hoppas inte din mamma läser detta för GOD BLESS YOU! ;) Var försiktig, skrik mycket och använd tutan (inte blinkers) när du ska byta fil eller svänga. Och tack för din fina grattishälsning till mig idag!

Kram!

Ina sa...

Coolt! Bra jobbat tjejen =)

Susanna sa...

Emmama. Hahaha, jag lovar! Och jag ska lära mig de kenyanska handtecknen alla använder i trafiken pronto. Undrar om det finns något lexikon?!

Kram & GRATTIS igen!

Ina. Tack! :) Kram

Anonym sa...

Emamma, mamman vet redan och tycker att den första lektionen känns bäst! ;)

Nej, jag skojar bara! Kul att du nu är igång och du kanske behöver den här miljön för att kunna koncentrera dig :).

Jättekramar
mam

Susanna sa...

Mam. Ja, det kanske ar precis det har som behovs! Och inga att underhalla i baksatet... :) Kram